ارتباط مفاهیم فیزیکی با تصمیم‌گیری‌های روزمره: نقش آموزش فیزیک در تقویت تفکر انتقادی دانش آموزان
کد مقاله : 1003-HAF6 (R1)
نویسندگان
هانیه اشراقی *1، فاطمه یوسف فرد2
1دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران.
2استان کهگیلویه و بویراحمد_شهرستان دنا_روستای تمنک_خیابان امام خمینی_ ایثار10
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بسیار آموزش فیزیک در تقویت تفکر انتقادی دانش‌آموزان، به تحلیل ساختاری و کاربردی کتاب‌های علوم تجربی پایه‌های هفتم تا نهم می‌پردازد. با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای کیفی و کمی، مفاهیم فیزیکی شناسایی‌شده در قالب حوزه‌های اصلی علم فیزیک دسته‌بندی شده و ارتباط آن‌ها با موقعیت‌های کاملاً واقعی زندگی روزمره مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج مهم نشان می‌دهد که توزیع مفاهیم در مقاطع مختلف تحصیلی، از ساختارهای ساده‌ و ملموس در پایه هفتم تا تحلیل‌های پیچیده‌تر در پایه نهم، مسیر تکاملی آموزش فیزیک را ترسیم می‌کند. این مسیر، اگر با روش‌های تدریس مبتنی بر مثال‌های زندگی‌محور، فعالیت‌های عملی موثر، و پرسش‌های تأمل‌برانگیز بیشتر همراه شود، می‌تواند زمینه‌ساز یادگیری معنادار، افزایش انگیزه و پرورش مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان همواره گردد. یافته‌ها تأکید دارند که آموزش تجربه‌محور فیزیک نه‌تنها درک مفاهیم علمی را تسهیل می‌کند، بلکه موجب شکل‌گیری نگاه تحلیلی دانش‌آموزان به پدیده‌های طبیعی و مسائل روزمره می‌شود
کلیدواژه ها
آموزش فیزیک، تفکر انتقادی، علوم تجربی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر