آموزش فیزیک و علوم تجربی با استفاده از حواس پنج گانه
کد مقاله : 1010-HAF6 (R1)
نویسندگان
یونس قاسمیان *
گروه علوم پایه پردیس شهید باهنر اراک
چکیده مقاله
در حین یادگیری، قطعاً تعدادی از حواس پنج‌گانه انسان درگیر خواهند بود. هدف این مقاله بررسی تأثیر به‌کارگیری حواس پنج‌گانه بر میزان یادگیری افراد است. آنچه امروزه در مدارس و کلاس‌های درس معمول است، یادگیری با استفاده از تعداد محدودی از حواس پنج‌گانه است. بیشترین یادگیری در سیستم کنونی آموزش و پرورش ما، عمدتاً از طریق دو حس بینایی و شنوایی صورت می‌گیرد و شرایط فعلی کلاس‌های درس باعث غفلت از تأثیر استفاده همزمان از تمامی حواس شده است. برخلاف شیوه رایج تدریس که صرفاً بر استفاده از دو حس بینایی و شنوایی تمرکز دارد، با به‌کارگیری حس‌های لامسه، چشایی و بویایی نیز می‌توان به یادگیری بلندمدت‌تر و خوشایندتری دست یافت. استفاده از همه حواس پنج‌گانه علاوه بر افزایش عمق یادگیری و ایجاد جذابیت بیشتر، به صورت ناخودآگاه حافظه فعال را در بازه زمانی گسترده‌تری در حین یادگیری به‌کار می‌گیرد. مزایای ذکر شده تنها بخش کوچکی از فواید ناشناخته استفاده همزمان از تمامی حواس پنج‌گانه است که مرتبط با تعداد اعصاب فعال در حین یادگیری می‌باشد. برای بررسی عملی این موضوع، در چند مدرسه مختلف چند روش آموزشی مبتنی بر به‌کارگیری حواس پنج‌گانه به صورت آزمایشی اجرا شد و کارکردها و بازدهی این روش‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده همزمان از تمامی حواس پنج‌گانه باعث افزایش قابل توجهی در میزان یادگیری و حفظ اطلاعات در طولانی‌مدت شده و دانش‌آموزان بازدهی بالاتری در یادگیری داشتند. همچنین، این روش‌ها جذابیت بیشتری برای دانش‌آموزان ایجاد کرده و انگیزه آنها را برای یادگیری بالا برد.
کلیدواژه ها
فیزیک، علوم‌تجربی، روش‌تدریس، حواس‌پنج‌گانه، یادگیری، آموزش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر