بررسی تاثیر استفاده از شبیه‌سازهای دیجیتال و نرم‌افزارهای تعاملی در آموزش مفاهیم درس فیزیک
کد مقاله : 1013-HAF6 (R1)
نویسندگان
مطهره عظیمی *1، ازهار پارسیان2
1کارشناس پژوهش و کتابداری دانشگاه فرهنگیان قزوین
2کارشناسی ارشد فیزیک هسته ای دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از شبیه‌سازهای دیجیتال و نرم‌افزارهای تعاملی بر آموزش مفاهیم درس فیزیک انجام شده است. با توجه به پیشرفت فناوری و نیاز به یادگیری فعال و مشارکتی در کلاس‌های فیزیک، استفاده از ابزارهای تعاملی و شبیه‌سازها می‌تواند درک مفاهیم پیچیده، توانایی حل مسئله و انگیزه یادگیری دانش‌آموزان را ارتقا دهد. این پژوهش از نوع کمی و توصیفی بوده و جامعه آماری آن شامل ۶۱ معلم فعال در مدارس متوسطه بود. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های استاندارد جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج تحلیل توصیفی نشان داد که میانگین توانایی حل مسئله دانش‌آموزان ۳.۴۵، درک مفاهیم فیزیک ۳.۳۸، مشارکت در فعالیت‌ها ۳.۵۰ و علاقه و انگیزه یادگیری ۳.۴۲ بوده است. همچنین تحلیل همبستگی نشان داد که بین استفاده از شبیه‌سازها و شاخص‌های یادگیری و انگیزه دانش‌آموزان، همبستگی مثبت و متوسط وجود دارد. این یافته‌ها بیانگر آن است که شبیه‌سازها و نرم‌افزارهای تعاملی می‌توانند تجربه یادگیری فعال و مؤثری فراهم کنند، اما اثرگذاری کامل آن‌ها تحت تأثیر محدودیت‌های محیطی، مهارت معلم و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان قرار دارد. در نتیجه، استفاده هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده از شبیه‌سازهای دیجیتال، همراه با آموزش مهارت‌های فناوری برای معلمان، می‌تواند موجب بهبود یادگیری مفاهیم فیزیک و افزایش انگیزه و مشارکت دانش‌آموزان شود.
کلیدواژه ها
شبیه‌ساز دیجیتال، نرم‌افزار تعاملی، آموزش فیزیک، انگیزه یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر