| شناسایی و تحلیل کجفهمیهای بنیادین در یادگیری مفاهیم فیزیک |
| کد مقاله : 1014-HAF6 (R2) |
| نویسندگان |
|
فهیمه کرمی قره قشلاقی *، آیناز عاطف دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| علوم تجربی بهعنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین دروس در نظام آموزشی مدارس شناخته میشود، که نقش بهسزایی در شکلگیری دانش و مهارتهای علمی دانشآموزان دارد. در میان شاخههای مختلف علومتجربی، درس فیزیک، به دلیل ماهیت انتزاعی و پیچیده مفاهیمش، همواره از چالشبرانگیزترین دروس برای دانشآموزان محسوب شده است. پیشینه پژوهشی نشان میدهد دانشآموزان، غالباً بر پایه مشاهدات روزمره نادرست و نیز آموزشهای غیردقیق و غیررسمی، پیشفرضهای ذهنی ناسازگاری با اصول علمی شکل میدهند که به شکلگیری کجفهمیهای بنیادین میانجامد. این پژوهش با هدف شناسایی، دستهبندی و تحلیل این کجفهمیهای شایع و نیز ارائه راهکارهای عملی برای معلمان و مدرسان این رشته، با اتخاذ روش تحقیق کیفی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی و از طریق مطالعه نظاممند منابع کتابخانهای و نشریات معتبر پیش رفته است. یافتهها حاکی از آن است که ریشه این کجفهمیها عمدتاً در تجربیات حسی محدود، تفاسیر غیرعلمی پدیدهها و تدریس ناکافی مفاهیم پایه نهفته است. در نهایت، مقاله با ارائه تحلیلی ساختاریافته، چهارچوب مفهومی را برای درک بهتر موانع یادگیری فراهم کرده و راهبردهایی را برای اصلاح فرآیند آموزش فیزیک، هم در حوزه تدریس معلمان و هم درک دانشآموزان، پیشنهاد مینماید. |
| کلیدواژه ها |
| یادگیری فیزیک ،کج فهمی، فیزیک کلاسیک، فیزیک نوین ، پیشینه نادرست |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |