| تحلیل کج فهمی های مفهومی دانش آموزان پایه نهم در موضوع دینامیک |
| کد مقاله : 1016-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
متین ابری1، مجید افشاری *2 1دبیر فیزیک، آموزش و پرورش اصفهان، اصفهان، ایران 2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441-888 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش شناسایی و بررسی کجفهمیهای مفهومی دانشآموزان پایه نهم در زمینهی قوانین نیوتن است. پژوهش تلاش دارد تا با تحلیل درک دانشآموزان از مفاهیمی مانند نیرو، انرژی، شتاب و سرعت، نارساییهای موجود در یادگیری مفاهیم بنیادی فیزیک را آشکار سازد. این پژوهش با روش توصیفی- اکتشافی انجام شده است. برای گردآوری دادهها، سه پرسش مفهومی طراحی گردید که هر یک بخشی از قوانین نیوتن را پوشش میدادند. پاسخهای دانشآموزان تحلیل و خطاهای مفهومی آنان مورد علتیابی قرار گرفت. نمونه آماری50 نفر از دانشآموزان پایه نهم یکی از مدارس متوسطه شهر اصفهان بودند که به صورت هدفمند برای این آزمون انتخاب شده و در آزمون مفهومی طراحیشده شرکت کردند. نتایج نشان داد بسیاری از دانشآموزان در تمایز میان مفاهیم نیرو و انرژی، شتاب، سرعت و تندی دچار سردرگمی هستند و تحلیل آنان از مسائل مبتنی بر قوانین حرکت نیست، بلکه بر برداشتهای شخصی از پدیدههای فیزیکی استوار است. بر این اساس، پژوهش توصیه میکند که در شیوههای تدریس فیزیک بازنگری صورت گیرد، تمرکز از محاسبات ریاضی به درک مفهومی انتقال یابد و تعاریف کمیتهای فیزیکی با دقت و تمایز روشنتری آموزش داده شوند تا از همپوشانی ذهنی مفاهیم جلوگیری شود. |
| کلیدواژه ها |
| قوانین نیوتن، کجفهمی، دینامیک، آموزش فیزیک، علوم نهم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |