| تأثیر مدل یادگیری M-APOS بر بهبود درک مفاهیم الکتریسیته ساکن و اصلاح کجفهمیهای دانشآموزان |
| کد مقاله : 1023-HAF6 |
| نویسندگان |
|
فاطمه خدادادی آزادبنی *1، سعید صباغ تربتی2 1Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran 2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی : 889-14665، تهران – ایران F.khodadadi@cfu.ac.ir |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدل یادگیری M-APOS بر ارتقای یادگیری مفاهیم فیزیک الکتریسیته ساکن و اصلاح کجفهمیهای دانشآموزان انجام شد. این پژوهش کاربردی و از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون بود. جامعهٔ آماری شامل دانشآموزان پسر پایهی یازدهم رشتهی تجربی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود و نمونهای به حجم ۲۳ نفر از دبیرستان نمونه امام علی (ع) شهرستان مهولات به شیوهی در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش، آزمون محققساختهی هشتسؤالی سهسطحی با پایایی آلفای کرونباخ ۷۹۸/۰ بود. مداخله طی ۸ جلسهی ۶۰ دقیقهای با بهرهگیری از کاربرگهای هدایتشده، فعالیتهای گروهی و تمرینات مبتنی بر چرخهی ACE اصلاحی (M-APOS) اجرا شد. یافتهها نشان داد که پیش از مداخله، ۵/۶۶ درصد دانشآموزان در سطوح عمل و فرآیند قرار داشتند و کجفهمیهای پایداری بهویژه در مفاهیم بار الکتریکی و نیروی کولن مشاهده شد. پس از اجرای رویکردM-APOS، درصد دانشآموزان در سطح طرحواره از 43/19درصد به 27/68 درصد افزایش یافت و میانگین کجفهمیها ۴۲ درصد کاهش نشان داد. رویکرد M-APOS با جایگزینی کاربرگهای هدایتشده به جای فعالیتهای کامپیوتری، ساخت و سازهای ذهنی را بهطور مؤثری تقویت کرد و درک عمیقتری از مفاهیم الکتریسیته ساکن ایجاد نمود. پیشنهاد میشود معلمان از بستههای آموزشی مبتنی بر M-APOS در تدریس مفاهیم انتزاعی استفاده کنند تا به توسعه مهارتهای حل مسئله، خلاقیت و درک مفاهیم انتزاعی فیزیک کمک کند. |
| کلیدواژه ها |
| الکتریسیته ساکن، مدل یادگیری M-APOS، سطوح یادگیری، کجفهمی، ساخت و ساز ذهنی، طرحواره. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |