اثربخشی رویکرد یادگیری فعال چندوجهی بر اصلاح کج فهمی های مبحث القای الکترومغناطیس
کد مقاله : 1024-HAF6
نویسندگان
فاطمه خدادادی آزادبنی *1، Ali Pakdel Baygi2
1Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran Tehran, Tehran Province, IR 14665-889
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی رویکرد یادگیری فعال چندوجهی (کار گروهی، پروژه‌های عملی، یادگیری معکوس و بازدید میدانی) در اصلاح کج‌فهمی‌های دانش‌آموزان در مبحث القای الکترومغناطیسی بود. این پژوهش کاربردی و از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پایه یازدهم فیض‌آباد در سال تحصیلی 1403-1404 بود. نمونه آماری شامل 40 دانش‌آموز پسر از دبیرستان نام آور که با استفاده از شیوه‌ی نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش آزمون محقق‌ساخته سه‌سطحی با روایی تأییدشده توسط متخصصان فیزیک و پایایی آلفای کرونباخ ۷۹۸/۰ بود. آموزش مبحث القای الکترومغناطیسی در گروه آزمایش با استفاده از روش‌های تدریس فعال و در گروه کنترل با روش سنتی، طی 10 جلسه 75 دقیقه‌ای اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس پس از کنترل اثر پیش‌آزمون نشان داد که یادگیری فعال تأثیر بسیار معناداری در کاهش کج‌فهمی‌ها دارد (001/0 p <). میانگین کج‌فهمی‌ها در گروه آزمایش از %33 به %9 (کاهش %24) و در گروه کنترل از %5/34 به ۲۱٪ (کاهش %5/13) رسید. بیشترین اصلاح در کج‌فهمی‌های یکسان‌انگاری میدان الکتریکی و مغناطیسی، شرایط ایجاد جریان القایی و کاربرد قانون لنز مشاهده شد. یافته‌ها حاکی از آن است که رویکرد یادگیری فعال چندوجهی نه‌تنها به‌طور معناداری درک مفهومی عمیق‌تری نسبت به روش تدریس سنتی ایجاد می‌کند (با اندازه اثر بزرگ 412/0 η² =)، بلکه قادر است کج‌فهمی‌های ریشه‌دار و مقاوم را که در روش‌های سخنرانی‌محور پایدار می‌مانند، به‌طور مؤثری مرتفع سازد. بر این اساس، توصیه می‌شود معلمان فیزیک این استراتژی‌ها را در برنامه‌ی تدریس خود بگنجانند
کلیدواژه ها
تدریس فعال، القای الکترومغناطیسی، کج‌فهمی‌ها، آموزش فیزیک.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی