| نقش نگرشها و انگارههای اجتماعی در انگیزش دانشآموزان نسبت به یادگیری فیزیک |
| کد مقاله : 1028-HAF6 |
| نویسندگان |
|
فهیمه کرمی قره قشلاقی، پردیس امیری * دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| آموزش فیزیک تنها فرایندی برای انتقال مفاهیم علمی صرف نیست، بلکه بستری اجتماعی و فرهنگی است که در آن ارزشها، هویتها و نابرابریهای مختلف بازتولید میشوند. جامعهشناسی آموزش فیزیک با بررسی عوامل اجتماعی مختلف مانند جنسیت، طبقه اجتماعی، فرهنگ و هویت علمی، تلاش میکند درک عمیقتری از نحوه یادگیری و مشارکت دانشآموزان در این حوزه ارائه دهد. پژوهشهای اخیر نشان میدهد که باورهای فرهنگی و انگارههای اجتماعی و حتی کلیشههای جنسیتی درباره اینکه چه کسی میتواند دانشمند یا فیزیکدان موفقی باشد، نقش مهمی در علاقهمندی و عملکرد دانشآموزان نسبت به این درس دارند. همچنین، تعاملات در کلاس درس فیزیک، نحوه برخوردها، زبان بدن و روح ارزیابیها، فرصتهای یادگیری را برای برخی گروهها محدود میکند. از این رو، درک جامعهشناسی از آموزش فیزیک به معلمان کمک میکند تا محیطهای یادگیری عادلانهتر و مؤثرتری را طراحی کنند. در این مقاله، با تحلیل کیفی از مرور مطالعات نوین در حوزه جامعهشناسی علم و آموزش فیزیک، به بررسی ارتباط بین ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و فرایندهای یادگیری پرداخته میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد، تأکید بر ضرورت توجه به زمینههای فرهنگی و اجتماعی در آموزش فیزیک و پیشنهاد راهکارهایی برای ارتقای عدالت آموزشی و پرورشی هویت علمی در میان دانشآموزان امری تأثیرگذار و ضروری است. |
| کلیدواژه ها |
| جامعهشناسی علم، آموزش فیزیک، جنسیت، اختلاف طبقاتی، یادگیری |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |