بررسی اثربخشی روش آموزش مشارکتی جیگساو بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در درس فیزیک یازدهم
کد مقاله : 1032-HAF6 (R1)
نویسندگان
ناصر کریمی *1، حسین واحدی2
1Associate professor of physics, Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 146
2دانشگاه فرهنگیان گروه روانشناسی
چکیده مقاله
استفاده از روش‌های نوین آموزش در سال‌های اخیر توجه بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش آموزش مشارکتی جیگساو در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در درس فیزیک پایه یازدهم رشته ریاضی (مباحث الکتریسیته و مغناطیس) بود. روش پژوهش، نیمه‌­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل بود و در آن اثربخشی متغیر مستقل (آموزش مشارکتی جیگساو) بر متغیر وابسته (عملکرد تحصیلی) مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش‌آموزان پایه یازدهم رشته ریاضی دارای درس فیزیک در مدرسه نمونه سعدی ناحیه 2 آموزش و پرورش تبریز در سال تحصیلی ۱404–۱403 بود. نمونه آماری تحقیق شامل دو کلاس از دانش‌آموزان پایه یازدهم بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دانش‌آموزان هر دو گروه پیش و پس از مداخله با استفاده از آزمون فیزیک محقق‌ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه با روش آموزش مشارکتی جیگساو آموزش دید و در این مدت گروه کنترل با روش سنتی معلم‌محور تحت آموزش قرار گرفت. داده‌های حاصل با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک‌طرفه تحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوت دو گروه در متغیر عملکرد تحصیلی معنادار است و گروه آموزش مشارکتی جیگساو عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل کسب کرده است. بنابراین یافته‌های این پژوهش اثربخشی روش آموزش مشارکتی جیگساو را بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در درس فیزیک پایه یازدهم مورد تأیید قرار داد.
کلیدواژه ها
آموزش مشارکتی جیگساو، عملکرد تحصیلی، فیزیک یازدهم، الکتریسیته و مغناطیس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی