نقش انرژی‌های تجدیدپذیر، تولیدات پراکنده و مدیریت تقاضا در آموزش مفاهیم نوین فیزیک انرژی: طراحی یک واحد آموزشی
کد مقاله : 1036-HAF6
نویسندگان
کیوان زایر *
شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی
چکیده مقاله
افزایش تقاضای انرژی الکتریکی، محدودیت منابع فسیلی و چالش‌های زیست‌محیطی، ضرورت بهره‌گیری از منابع انرژی تجدیدپذیر و سیستم‌های تولید پراکنده را بیش از پیش نمایان کرده است. این مقاله با تکیه بر مباحث فصل اول یک پایان‌نامه در حوزه انرژی، به بررسی انواع منابع انرژی، دسته‌بندی آن‌ها، ویژگی‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، انواع تکنولوژی‌های تولید پراکنده (DG) و نقش مدیریت تقاضا در بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌پردازد. هدف این مقاله ایجاد یک نگاه آموزشی-فیزیکی برای دانشجویان و دبیران فیزیک است تا بتوانند مفاهیم انرژی‌های نو را در کلاس‌های درس به زبان علمی، اما ساده و کاربردی انتقال دهند. نتایج نشان می‌دهد که توسعه انرژی‌های پاک و ادغام آن با تولیدات پراکنده و مدیریت تقاضا می‌تواند راهکاری اساسی برای افزایش بازده سیستم قدرت، کاهش آلاینده‌ها و افزایش قابلیت اطمینان شبکه باشد. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که انرژی‌های تجدیدپذیر نه‌تنها از منظر مهندسی قدرت و اقتصاد انرژی اهمیت دارند، بلکه در آموزش مفاهیم فیزیک نیز نقش کلیدی ایفا می‌کنند. انرژی خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی، بیوماس و انرژی‌های آبی کوچک، جلوه‌های واقعی تبدیل انرژی، بقای انرژی و فرآیندهای مکانیکی-حرارتی-الکتریکی هستند که می‌توانند در کلاس درس به‌عنوان نمونه‌های ملموس فیزیکی ارائه شوند.
کلیدواژه ها
انرژی‌های تجدیدپذیر، آموزش فیزیک، سیستم‌های قدرت، انرژی خورشیدی و بادی، توسعه پایدار.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر