مطالعه اثربخشی تدریس مبحث شناوری فیزیک پایه دهم به شیوه‌ی مسئله محور بر یادگیری دانش‌آموزان
کد مقاله : 1041-HAF6 (R1)
نویسندگان
سمیرا بهرامی *1، فرشته گلیان2، نرگس مقدم3
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان تهران
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران
3دبیر آموزش و پرورش شهر قدس
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی روش تدریس مسئله‌محور بر یادگیری و درک عمیق‌تر مبحث شناوری در درس فیزیک پایه دهم است. روش‌های سنتی به دلیل ناکارآمدی در ارائه مفاهیم کاربردی، نیازمند رویکردهای نوین مانند تدریس مسئله‌محور هستند که دانش‌آموزان را فعال می‌سازد. تدریس مسئله‌محور با تأکید بر حل مسائل واقعی، فرصتی برای تقویت تفکر انتقادی، استدلال علمی و مهارت‌های حل مسئله فراهم می‌کند. این مطالعه به روش شبه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون انجام شد. دانش‌آموزان پایه دهم به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (تدریس مسئله‌محور) و کنترل (تدریس سنتی) تقسیم شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده این مطالعه، آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه نگرش‌سنجی بوند. برخلاف انتظارات اولیه، نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در ارتقای درک و پیشرفت تحصیلی بین دو گروه مشاهده نشد. اجرای مجدد پس‌آزمون پس از دو هفته، به منظور بررسی ماندگاری دانش، نیز عدم وجود تفاوت معنادار را تأیید کرد. پژوهشگران دلیل عدم مشاهده تفاوت در نتایج دانشی را به کوتاه‌مدت بودن دوره و عدم آمادگی کافی نظام آموزشی عادت‌کرده به روش سنتی نسبت می‌دهند؛ بنابراین، ارزیابی اثربخشی پیشرفت تحصیلی در این زمینه ممکن است نیازمند اجراهای متعدد و پشتیبانی بلندمدت باشد.
کلیدواژه ها
تدریس مسئله محور، یادگیری، آموزش فیزیک.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی