| الکتروشیمی با کمک شبیه ساز خانواده Crocodile در چارچوب رویکرد STEAM |
| کد مقاله : 1043-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
حسین خیری * آموزش وپرورش |
| چکیده مقاله |
| در این مقاله، یک فعالیت یادگیری برای آموزش مفاهیم الکتروشیمی با بهره گیری از رویکرد پژوهش محور و استفاده از شبیه ساز Crocodile Chemistry طراحی شده است. این شبیه ساز از خانوادهcrocodile ( که شامل Crocodile Chemistry، CROCODILE PHYSICS ،yenka و...) می باشد. طراحی این فعالیت بر حل یک مسئله مفهومی در حوزه سلولهای گالوانی، پتانسیل الکترودی و رفتار یونها مبتنی است و با استفاده از روش STEAM در قالبی دانش آموز محور و تعاملی اجرا میشود. اگرچه دانش آموزان پس از تدریس سنتی معمولاً قادرند تعاریف سلول الکتروشیمیایی، مفهوم آند و کاتد و فرمولهای محاسبه پتانسیل را حفظ کنند، اما بسیاری از آنان به درک عمیق و کاربردی از رفتار الکترونها، نقش الکترولیت و علت جهت جریان دست نمییابند. در این مقاله، مسئله ای از یک سلول گالوانی بین دو فلز متفاوت طراحی شده و نشان داده میشود که چگونه میتوان با کمک شبیه ساز Crocodile Chemistry عمق یادگیری دانشآموزان را افزایش داد. استفاده از این شبیهساز به دانشآموزان کمک میکند تا مسیر حرکت الکترونها، نقش پل نمکی، تغییرات جرم الکترودها و ارتباط بین انرژی شیمیایی و الکتریکی را به شکل عینی مشاهده کنند. یافته های حاصل از اجرای فعالیت در کلاس درس نشان میدهد که به کارگیری شبیه ساز و فعالیت های مبتنی بر مسئله باعث افزایش مشارکت، تقویت درک مفهومی و کاهش کج فهمی های رایج در مباحث الکتروشیمی میشود |
| کلیدواژه ها |
| الکتروشیمی، شبیه ساز Crocodile Chemistry، سلول گالوانی، STEAM، یادگیری مبتنی بر پژوهش |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |