بررسی عوامل وابستگی تکانه با استفاده از ابزار اینتراکتیو فیزیک در چارچوب روش آموزشی(IBSE)
کد مقاله : 1053-HAF6 (R1)
نویسندگان
حسین محتوی *1، محمد قاسم نژند2
1دانشجوی آموزش علوم تجربی پردیس علامه امینی تبریز
2هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف سنجش میزان وابستگی کمیت تکانه خطی به دو متغیر بنیادی جرم و سرعت در محیط آموزشی مجازی، با بهره‌گیری از شبیه‌ساز قدرتمند Interactive Physics (نسخه 9.0) طراحی و اجرا گردید. رویکرد محوری آموزشی مورد استفاده، روش آموزش مبتنی بر کاوشگری علمی (Inquiry-Based Science Education - IBSE) بود که بر مبنای اصول سازنده‌گرایی ،دانش‌آموز را از حالت دریافت منفعلانه به فرایند فعال کشف علمی و استنتاج قوانین هدایت می‌کند. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل 32 نفر از دانش‌آموزان پایه نهم متوسطه (صرفاً پسرانه) در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ بود که در قالب یک طرح شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. مراحل پژوهش شامل طرح دقیق پرسش پژوهشی، تدوین فرضیه‌های مبتنی بر مبانی نظری ، اجرای دقیق مراحل شبیه‌سازی در محیط نرم‌افزار، و تحلیل کمّی داده‌های حاصل از آزمون بود. یافته‌های کلیدی پژوهش نشان داد که کمیت تکانه خطی (P) رابطه‌ای مستقیم و کاملاً متناسب با هر دو متغیر جرم (m) و سرعت (v) جسم دارد و نتایج شبیه‌سازی در محیط مجازی، انطباق صد درصدی با روابط نظری فیزیک کلاسیک نشان داد. به‌علاوه، تحلیل کیفی فرآیند یادگیری تأیید کرد که کار با محیط شبیه‌سازی نقش مؤثری در تقویت درک مفهومی و افزایش چشمگیر انگیزش درونی دانش‌آموزان ایفا نموده است.
کلیدواژه ها
شبیه سازی،تکانه، جرم، سرعت، Interactive Physics، IBSE
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی