| بررسیاثربخشی مدل آموزشی 5E درفهم مفاهیم چگالی برای تدریس به دانش آموزان پایه ششم ابتدایی |
| کد مقاله : 1060-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
امیرحسین راننده *، محمد قاسم نژند دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مدل آموزشی5E ، در بهبود یادگیری مفاهیم چگالی، جرم و حجم در آموزش به دانشآموزان پایه ششم ابتدایی و کاهش کجفهمیهای رایج در این حوزه است. این مطالعه با رویکرد کیفی و روش مطالعهی موردی در محیط کلاس درس انجام شد. برای اجرا، طرح درس مبتنی بر 5E الگوی طراحی و فعالیتهای عملی و تعاملی همچون مقایسه مواد با جرم یکسان اما حجم متفاوت ارائه شد. تحلیل فرایند یادگیری نشان داد که مدل5E ، به ایجاد تعارض شناختی مؤثر، افزایش مشارکت یادگیرندگان، تقویت تفکر علمی و اصلاح کجفهمیهایی مانند یکسانپنداری وزن و چگالی کمک میکند. یافتهها تأیید میکنند که بهکارگیری مدل 5E در آموزش مفاهیم فیزیکی موجب عمقبخشی به یادگیری و درک مفاهیم انتزاعی میشود.آموزش از طریق مدل5Eتوانایی دانش آموزان در تبیین پدیده ها و به کارگیری آموخته ها در موقعیت های جدید را نیز بهبود میبخشد.دانش آموزان بعد از اجرای این مدل قادر بودند پدیده های مختلفی را با تکیه بر مفهوم چگالی تفسیر کنند و مثال هایی از زندگی روزمره ارائه دهند. |
| کلیدواژه ها |
| : مدل 5E، چگالی، آموزش علوم، کجفهمیهای علمی، تدریس فعال، پایه ششم ابتدایی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |