ارزیابی کیفیت اجرای درس کارورزی دانشجویان رشته آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر نقش عوامل اجرایی
کد مقاله : 1061-HAF6
نویسندگان
فاطمه اصغری *1، فاطمه دادخواه تیرانی2
1عضو هیئت علمی
2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، 56441 تهران، - صندوق پستی 888 ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اجرای درس کارورزی دانشجویان رشته آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران از دیدگاه دانشجویان است. روش پژوهش به روش توصیفی–پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمام ۸۴ دانشجوی ورودی ۹۸ و ۹۹ بود که ۶۱ نفر (۷۲.۶%) در پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته ۴۴ گویه‌ای (۹ گویه استاد راهنما، ۱۱ گویه معلم راهنما، ۱۶ گویه اثربخشی کلی و اهداف تربیتی، ۸ گویه همکاری و نقش مدیر مدرسه) با مقیاس لیکرت پنج‌گزینه‌ای بود. روایی صوری و محتوایی توسط ۱۰ متخصص تأیید و پایایی کلی با آلفای کرونباخ ۰.۹۴ به‌دست آمد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS-26 و آزمون‌های کای‌دو انجام شد.یافته‌ها نشان داد: عملکرد استاد راهنما عالی با میانگین ۴.۳۱ عملکرد معلم راهنما خوب (میانگین ۳.۹۲) اثربخشی کلی برنامه در رسیدن به اهداف آموزشی–تربیتی مطلوب (میانگین ۴.۰۸) و همکاری و نقش مدیر مدرسه بسیار ضعیف (میانگین ۲.۴۴) است. نتایج حاکی از آن است که با وجود عملکرد بسیار مطلوب استاد راهنما و خوب معلم راهنما، ضعف شدید همکاری مدیران مدارس به‌عنوان یک گلوگاه اساسی، مانع بهره‌وری کامل برنامه کارورزی شده است.
کلیدواژه ها
کارورزی، ارزیابی کارورزی، آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی