| واکاوی جامعهشناختی از چگونگی فهم و بهکارگیری ریاضیات در آموزش فیزیک از منظر مدرسان فیزیک: نظریهپردازی دادهبنیاد |
| کد مقاله : 1066-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
یونس کریمی فردین پور * Department of Mathematics, Ah.C., Islamic Azad University, Ahar, Iran. Corresponding author: (Younes.karimiFardinpour@iau.ac.ir) |
| چکیده مقاله |
| ریاضی با جنبههای مختلف آموزش فیزیک مرتبط است. یکی از جنبههای مطرح در آموزش فیزیک، دانش آموزش محتوا (PCK) است. از یک سوی، ریاضی برای آموزش فیزیک لازم است و از سوی دیگر دانش آموزش محتوا، برای ادغام مؤثر ریاضی در فرآیند آموزش فیزیک، لازم است. بنابراین، نیاز به الگوی جدیدی وجود دارد تا ارتباط بین آموزش فیزیک و ریاضی را تفسیر کند. در این بین، باورهای مدرسان فیزیک بر نحوه تفسیر ارتباط بین آموزش فیزیک و ریاضی، تأثیر گذار است. در این مطالعه باورهای مدرسان فیزیک که از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته، جمع آوری شده است، با نظریه پردازی داده بنیاد در چارچوب جامعه شناختی بوردیو تحلیل شده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که «تعهد به تدریس مفهومی» برای مدرسان فیزیک شرایطعلّی با درونمایه «درک و تجربه شخصی» است که سرمایه فرهنگی آنان است. از یک طرف، «محتوای آموزشی» شرایط زمینهای با درونمایه «کتاب» و از طرف دیگر، «سواد ریاضی» شرایط مداخلهگر با درونمایه «بازنمایی» است که یک سرمایه نمادین است. تحت شرایط حاکم بر میدان، مدرسان فیزیک به عنوان عاملان اجتماعی این میدان، راهبرد تبدیل سرمایه فرهنگی به سرمایه نمادین را با درونمایههای «همنیازپذیری»، «فرصتپذیری»، «هدایتپذیری»، «تسهیلپذیری»، «زبانپذیری» و «تجسمپذیری» در پیش میگیرند که پیامدش تبدیل سرمایه فرهنگی عینیت یافتهشان به سرمایه فرهنگی تجسم یافتهشان است که همان مقوله محوری «رشدحرفهای» با درونمایه «PCK» است. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش فیزیک، دانش آموزش محتوا، ریاضی، سرمایه، میدان. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |