تجزیه و تحلیل مفهوم قانون فیزیک در کتاب درسی متوسطه دوم
کد مقاله : 1068-HAF6 (R1)
نویسندگان
هانیه عسچری *
گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵، تهران، ایران
چکیده مقاله
چکیده:
قانونهای فیزیک یکی از اساسیترین ارکان تبیین و پیشبینی پدیده های طبیعیاند و نقش مهمی در ساختار علم فیزیک و آموزش
آن ایفا میکنند. در نظام آموزشی ایران، این قوانین در کتاب های درسی متوسطه دوم به عنوان ابزار اصلی درک پدیدهها معرفی
میشوند، اما پرسش این است که آیا نحوهی ارائه ی آنها در راستای پرورش تفکر علمی است یا خیر. این پژوهش با رویکرد تحلیل
محتوای کیفی، کتاب های فیزیک پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم را بررسی کرده است. یافتهها نشان میدهد که در بیشتر موارد،
قوانین فیزیک به صورت فرمول محور و عددی آموزش داده میشوند و به جنبه های تجربی، تاریخی و فلسفی آنهاکمتر پرداخته
میشود. در نتیجه، مفهوم قانون نزد دانشآموزان بیشتر به عنوان رابطه ای ثابت و قطعی درک میشود تا نتیجه ای از مشاهده و آزمون
علمی. براساس نتایج، پیشنهاد میشود در بازنگری محتوای درسی، تاًکید بیشتری بر روند کشف قوانین، زمینههای تاریخی و ارتباط
آن ها با فناوری و زندگی روزمره صورت گیرد تا درک عمیق‌تر و پویاتری از علم در ذهن فراگیران شکل گیرد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: قانون فیزیک، آموزش فیزیک، تحلیل محتوای کتاب درسی، درک مفهومی، تفکر علمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر