بازنمایی تجارب زیسته معلمان از پیامدهای شناختی-عاطفی ناشی از به‌کارگیری نقشه مفهومی در فرایند یاددهی-یادگیری درس فیزیک
کد مقاله : 1069-HAF6
نویسندگان
ژیلا کاردان حلوائی *، سمانه مرادی ترانچه، فاطمه مردان اربط
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته معلمان از به‌کارگیری نقشه مفهومی در فرایند یاددهی–یادگیری درس فیزیک با رویکرد پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت کنندگان پژوهش شامل چهارده نفر از معلمان در سال تحصیلی 1403-1404 بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختار‌یافته عمیق بود. در این مطالعه برای اعتبار و اعتمادبخشی به داده‌ها از قابلیت اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و قابلیت تأیید استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌های مصاحبه از روش ون منن استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد که به‌کارگیری نقشه مفهومی پیامدهای شناختی–عاطفی قابل توجهی دارد. پیامدهای اصلی شامل نگرش جامع، یادگیری خودنظم‌دهنده و توسعه توانمندی‌های تفکر و پیامدهای فرعی شامل پیوند مطالب با پیش‌زمینه، تقویت خلاقیت، تحلیل انتقادی، توانایی حل مسائل، افزایش خودباوری آموزشی، تقویت انگیزه پیشرفت، توانایی برنامه‌ریزی یادگیری، مدیریت و نظم‌دهی اطلاعات، تعمیم مفاهیم و پایش و ارزیابی یادگیری هستند. نتایج نشان می‌دهد که نقشه مفهومی تأثیر مثبتی بر سازماندهی مطالب، تقویت مهارت‌های تفکر و انگیزش دانش‌آموزان دارد و می‌تواند به بهبود فرایند تدریس و طراحی برنامه‌های آموزشی در درس فیزیک کمک کند.
کلیدواژه ها
سازنده گرایی، نقشه مفهومی، یاددهی-یادگیری تجارب معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر