| تحلیل محتوای کتب فیزیک و شیمی در چارچوب رویکرد STSE: مقایسهای بین نظام آموزشی قدیم (سالی-واحدی) و جدید (3-3-6) |
| کد مقاله : 1081-HAF6 |
| نویسندگان |
|
امین تقی پور *1، محمد قاسم نژند2 1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران 2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف تحلیل و مقایسه میزان بهکارگیری مؤلفههای رویکرد STSE در محتوای دروس فیزیک و شیمی دو نظام آموزشی ۳-۳-۶ و سالی-واحدی انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوا و جامعه پژوهش، کتابهای درسی این دروس در هر دو نظام بوده است. برای تحلیل، از چارچوب شاخصهای STSE شامل پیوند علم با فناوری، توجه به مسائل و مباحث اجتماعی و کاربردی کردن مفاهیم در زندگی و محیط زیست استفاده شد. یافتهها به وضوح نشان میدهد که محتوای نظام ۳-۳-۶ در مقایسه با نظام سالی-واحدی، بهطور معناداری از نظر تلفیق مؤلفههای STSE غنیتر است و بر ایجاد تجربیات یادگیری تعاملی و کاربردی تأکید دارد. در مقابل، محتوای نظام سالی-واحدی عمدتاً بر انتقال دانش انتزاعی و تسلط از طریق حفظ و تکرار متمرکز است. این مطالعه نتیجه میگیرد که بازطراحی برنامه درسی بر اساس رویکرد STSE در نظام جدید، گامی مؤثر در جهت کاربردیسازی آموزش علوم بوده است. یافتههای این پژوهش میتواند برای برنامهریزان درسی، مؤلفان کتب درسی و معلمان در جهت ارزیابی و ارتقای کیفیت محتوای آموزشی مفید باشد. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل محتوا، رویکرد STSE، برنامه درسی علوم، نظام آموزشی ۳-۳-۶، نظام سالی-واحدی، آموزش فیزیک، آموزش شیمی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |