| بررسی تطبیقی الگوهای جهانی آموزش آزمایشگاهی فیزیک و قابلیت بهرهگیری از آنها در مدارس ایران |
| کد مقاله : 1083-HAF6 |
| نویسندگان |
|
زهرا معبودی تمای * - |
| چکیده مقاله |
| آموزش فیزیک بهویژه آموزش آزمایشگاهی، نقش محوری در شکلگیری سواد علمی و یادگیری مفهومی دارد. با وجود اهمیت این بخش، در ایران، محدودیت تجهیزات، زیرساختها و ماهیت فعالیتهای آزمایشگاهی مانع تحقق اهداف آموزشی شده است. بررسی تطبیقی با الگوهای جهانی نشان میدهد که آزمایشگاههای پژوهشمحور بیشترین تأثیر را بر درک مفهومی، تفکر سطح بالا و انگیزه دانشآموزان دارند، در حالی که آزمایشگاههای دستورالعملمحور اثر پداگوژیک محدودی دارند. یافتهها همچنین بر اهمیت نقش معلم بهعنوان تسهیلگر یادگیری، توانمندسازی حرفهای و ایجاد فرصتهای تجربه آزمایشگاهی خلاقانه تأکید میکنند. با توجه به محدودیتهای تجهیزات در بسیاری از مدارس ایران، بهرهگیری از آزمایشگاههای مجازی و شبیهسازهای آنلاین میتواند شکاف آموزشی را کاهش دهد. نتیجه این مطالعه نشان میدهد که تحول واقعی در آموزش آزمایشگاهی فیزیک نیازمند تغییرات بنیادین در رویکرد آموزشی، بازطراحی برنامه و کتابهای درسی و توانمندسازی معلمان است، نه صرفاً تأمین تجهیزات. اجرای این راهکارها میتواند یادگیری فیزیک را جذابتر، کاربردیتر و مؤثرتر سازد و زمینهساز تربیت دانشآموزان پرسشگر و نسلی توانمند شود. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش آزمایشگاهی، یادگیری پژوهش محور، آزمایشگاه مجازی، کتاب آزمایشگاه |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |