| کاربرد فناوری واقعیت ترکیبی در آموزش مفاهیم انتزاعی فیزیک به دانشآموزان دبیرستانی |
| کد مقاله : 1086-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
امیرحسین توانگر *1، علی خورشیدی2، الهام کنعانی2 1دانشجو معلم 22 گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| اهمیت علم فیزیک به عنوان علم پایه در پیشرفت سایر رشتهها و علوم همواره مورد توجه بودهاست.با توجه به دشواری یادگیری مفاهیم پیچیده فیزیک مانند الکترومغناطیس و مکانیک کوانتومی در دوره دبیرستان و محدودیت روشهای سنتی آموزش، استفاده از فناوریهای نوین آموزشی اهمیت ویژهای دارد. واقعیت ترکیبی با ایجاد محیطهای تعاملی و شبیهسازی سهبعدی پدیدههای فیزیکی، امکان یادگیری فعال و ملموس را برای دانشآموزان فراهم میکند. هدف این پژوهش، ارزیابی واقعیت ترکیبی برای تقویت یادگیری مفاهیم پیچیده فیزیک در دانشآموزان دبیرستانی است. در این پژوهش، منابع علمی مرتبط با آموزش فیزیک و کاربرد واقعیت ترکیبی مرور و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که استفاده از واقعیت ترکیبی موجب درک بهتر مفاهیم انتزاعی، افزایش انگیزه و مشارکت فعال دانشآموزان شده است و دانشآموزان توانستند روابط علت و معلولی پدیدهها را بهتر تجسم کنند. نتیجهگیری کلی پژوهش این است که واقعیت ترکیبی میتواند به عنوان یک ابزار مؤثر برای ارتقای کیفیت آموزش فیزیک، یادگیری فعال و فهم عمیقتر مفاهیم به کار گرفته شود. |
| کلیدواژه ها |
| واقعیت ترکیبی، یادگیری تعاملی، آموزش فیزیک، الکترومغناطیس، مکانیک کوانتومی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |