| بدفهمیهای دانشجو معلمان فیزیک در ریاضیات |
| کد مقاله : 1100-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
فاطمه راعی، فاطمه غفاری * دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش، واکاوی تجربیات زیسته دانشجومعلمان فیزیک در ارتباط با درک مفاهیم ریاضی و چالشهای فراروی آنان در تبیین پدیدههای فیزیکی بود. این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان را دانشجومعلمان رشته آموزش فیزیک تشکیل میدادند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 15 نفر انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته عمیق گردآوری و با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد شکاف عمیقی بین تسلط الگوریتمی دانشجومعلمان بر روابط ریاضی و درک مفهومی آنان از مبانی فیزیکی این روابط وجود دارد. مهمترین چالشهای شناساییشده شامل مدلهای ذهنی ناقص، تجربیات یادگیری منفی ناشی از تدریس صرفاً فرمولی، و ناتوانی در ایجاد ارتباط معنادار بین نمایشهای مختلف ریاضی بود. این مسائل منجر به شکلگیری بدفهمیهای پایدار و نگرشهای منفی نسبت به ریاضیات شده بود. در نتیجهگیری کلی میتوان تأکید کرد که نظام کنونی تربیت معلم در پرورش درک مفهومی عمیق از ارتباط ریاضیات و فیزیک ناکام بوده است. این پژوهش بازنگری اساسی در برنامههای درسی، ترویج راهبردهای تدریس فعال و سازندهگرا، و توجه همزمان به جنبههای شناختی و عاطفی یادگیری را برای شکستن چرخه معیوب تداوم بدفهمیها پیشنهاد میکند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش فیزیک، دانشجومعلمان، بدفهمی ریاضی-فیزیکی، پژوهش پدیدارشناسانه، برنامه درسی تربیت معلم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |