بدفهمی‌های دانشجو معلمان فیزیک در ریاضیات
کد مقاله : 1100-HAF6 (R1)
نویسندگان
فاطمه راعی، فاطمه غفاری *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، واکاوی تجربیات زیسته دانشجومعلمان فیزیک در ارتباط با درک مفاهیم ریاضی و چالش‌های فراروی آنان در تبیین پدیده‌های فیزیکی بود. این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت‌کنندگان را دانشجومعلمان رشته آموزش فیزیک تشکیل می‌دادند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند 15 نفر انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته عمیق گردآوری و با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد شکاف عمیقی بین تسلط الگوریتمی دانشجومعلمان بر روابط ریاضی و درک مفهومی آنان از مبانی فیزیکی این روابط وجود دارد. مهم‌ترین چالش‌های شناسایی‌شده شامل مدل‌های ذهنی ناقص، تجربیات یادگیری منفی ناشی از تدریس صرفاً فرمولی، و ناتوانی در ایجاد ارتباط معنادار بین نمایش‌های مختلف ریاضی بود. این مسائل منجر به شکل‌گیری بدفهمی‌های پایدار و نگرش‌های منفی نسبت به ریاضیات شده بود. در نتیجه‌گیری کلی می‌توان تأکید کرد که نظام کنونی تربیت معلم در پرورش درک مفهومی عمیق از ارتباط ریاضیات و فیزیک ناکام بوده است. این پژوهش بازنگری اساسی در برنامه‌های درسی، ترویج راهبردهای تدریس فعال و سازنده‌گرا، و توجه همزمان به جنبه‌های شناختی و عاطفی یادگیری را برای شکستن چرخه معیوب تداوم بدفهمی‌ها پیشنهاد می‌کند.
کلیدواژه ها
آموزش فیزیک، دانشجومعلمان، بدفهمی ریاضی-فیزیکی، پژوهش پدیدارشناسانه، برنامه درسی تربیت معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی