| بررسی تأثیر استفاده از شبیهساز PHET بر یادگیری مفهومی اصل برنولی بر اساس تجربهی کارورزی ۳ |
| کد مقاله : 1102-HAF6 |
| نویسندگان |
|
نفیسه بررودی *1، فاطمه اربابی فر2 1فرهنگیان 2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش بررسی تأثیر بهکارگیری شبیهساز آموزشی PHET بر یادگیری مفهومی دانشآموزان در مبحث «اصل برنولی» است. این مطالعه در قالب تجربه کارورزی ۳ و با رویکردی کاربردی انجام شد. دو کلاس دهم ریاضی، هرکدام با ۲۵ دانشآموز، در یکی از مدارس نمونه دولتی بود. گروه آزمایش آموزش مفهوم اصل برنولی را با استفاده از شبیهساز PHET دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل با روش معمول توضیح معلم و رسم شکل در کلاس آموزش دید. برای سنجش میزان یادگیری، در پایان تدریس یک پرسش مفهومی مشترک برای هر دو گروه طرح شد و پاسخها به شیوه توصیفی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که ۸۱ درصد از دانشآموزان گروه آزمایش به پرسش پایانی پاسخ صحیح دادند، در حالی که این مقدار در گروه کنترل ۵۶ درصد بود. با توجه به فاصله محسوس بین عملکرد دو گروه، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از شبیهسازهای آموزشی در تدریس مفاهیم فیزیک، بهویژه مفاهیم وابسته به مشاهده مستقیم مانند اصل برنولی، به درک بهتر روابط علمی و مشارکت فعالتر دانشآموزان کمک میکند. بنابراین بهرهگیری از ابزارهای تعاملی دیجیتال میتواند رویکردی مؤثر برای بهبود کیفیت یادگیری و افزایش علاقهمندی دانشآموزان در فرایند آموزش فیزیک باشد. |
| کلیدواژه ها |
| : یادگیری مبتنی بر شبیهساز ،آموزش فیزیک ، اصل برنولی ، کارورزی3 |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |