الگوی طراحی آموزشی 6E در آموزش فیزیک: چارچوبی نوین برای یادگیری عمیق و تجربی
کد مقاله : 1104-HAF6 (R1)
نویسندگان
علی جوانمرد *1، احمد عربی جونقانی2، مهدی ابوالقاسمی3، یعقوب رحیمی پردنجانی4
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شهرکرد
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری
4گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران
چکیده مقاله
الگوی طراحی آموزشی 6E با تأکید بر یادگیری فعال، تجربه‌محور و مسئله‌محور، رویکردی نوین در آموزش علوم به‌ویژه فیزیک ارائه می‌دهد. این الگو شامل شش مرحله‌ی درگیرسازی، کاوش، توضیح، مهندسی، غنی سازی و ارزشیابی است که هر یک نقش مشخصی در ارتقاء درک مفهومی و توانمندی علمی دانش‌آموزان ایفا می‌کنند. در آموزش فیزیک، استفاده از این الگو موجب می‌شود دانش‌آموزان مفاهیم پیچیده‌ای مانند نیرو، انرژی، الکتریسیته و موج را نه‌تنها حفظ کنند، بلکه آن‌ها را تجربه کرده و در موقعیت‌های واقعی به‌کار گیرند. مرحله‌ی طراحی و بسط، با ایجاد دغدغه‌ی کاربرد مفاهیم، جذابیت یادگیری را افزایش می‌دهد و زمینه‌ساز تفکر خلاق و حل مسئله می‌شود. همچنین، چشم‌اندازهای فناورانه آینده مانند واقعیت مجازی، آزمایشگاه‌های مجازی و یادگیری ترکیبی، فرصت‌هایی برای توسعه‌ ی این الگو و تلفیق آن با آموزش بین‌رشته‌ای فراهم کرده‌اند. این مقاله با مرور ساختار الگوی 6E و تحلیل کاربرد آن در آموزش فیزیک، بر نقش آن در تحول روش‌های تدریس و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای چالش‌های علمی آینده تأکید می‌کند.
کلیدواژه ها
طراحی آموزشی، فیزیک، الگوی طراحی آموزشی 6E، آموزش، فناوری آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر