بررسی جایگاه مفاهیم فیزیک کوانتومی در برنامه درسی فیزیک دوره دوم دبیرستان ایرلند (مطالعه موردی)
کد مقاله : 1110-HAF6 (R1)
نویسندگان
تقی میرزائی شیخ آبادی *
گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل جایگاه مفاهیم پایه فیزیک کوانتومی در برنامه درسی فیزیک دوره دوم دبیرستان کشور ایرلند انجام شده است. با توجه به نقش راهبردی کوانتوم در جهان امروز و تصویب نقشه راه ملی این فناوری در ایران، انجام مطالعات تطبیقی برای بازنگری در برنامه درسی فعلی ایران ضروری می‌نماید. ایرلند به دلیل دارا بودن نظام آموزشی چندسطحی و عملکرد مطلوب در ارزیابی‌های بین‌المللی برای مطالعه انتخاب شد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کیفی اسناد رسمی برنامه درسی فیزیک ایرلند انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که مفاهیم کوانتومی در بخش پایانی با عنوان فیزیک مدرن و همچنین با یک گزینه اختیاری به نام فیزیک ذرات (برای سطح عالی) قرار دارند. این برنامه درسی در سیر مناسبی، دانش‌آموزان را از فیزیک کلاسیک به پارادایم کوانتومی سوق می‌دهد. تمایز اصلی بین سطوح معمولی و عالی در ابعاد ساختار و محتوا، عمق تدریس و رفتار ریاضیاتی مشهود است. در سطح معمولی، تأکید به درک کیفی و کاربردهای علم، فناوری و جامعه است اما سطح عالی بر درک کمی‌تر، تحلیلی‌تر و عمیق‌تری متمرکز است. نتیجه‌گیری حاکی از آن است که برنامه درسی ایرلند، الگویی موفق برای گنجاندن تدریجی، سطح‌بندی شده و کاربردی مفاهیم کوانتومی است که از طریق تلفیق هوشمندانه محتوا با کاربردهای فناورانه و مسائل اجتماعی، درک ملموس این مفاهیم انتزاعی را فراهم میکند. این مطالعه، می‌تواند الگویی اولیه برای بازنگری در برنامه درسی فیزیک ایران با تاکید بر وجود بخشی مجزا در فیزیک کوانتومی با رویکرد سطح‌بندی شده ارائه دهد.
کلیدواژه ها
فیزیک کوانتومی، دبیرستان ایرلند، برنامه درسی، آموزش فیزیک، مفاهیم کوانتومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی