| بهرهگیری از دنباله فیبوناچی و نسبت طلایی به عنوان یک پلی بین ریاضی و فیزیک در آموزش دوره متوسطه |
| کد مقاله : 1112-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
هادی امیرنیا * معلم |
| چکیده مقاله |
| آموزش فیزیک در دوره دبیرستان اغلب با چالش مواجه است: از یک سو انتزاعی و فرمولمحور به نظر میرسد و از سوی دیگر، دانشآموزان درک نمیکنند که این فرمولها چگونه با جهان اطراف آنها ارتباط دارد. در مقابل، ریاضیات نیز گاهی به عنوان مجموعهای از قواعد خشک و بدون کاربرد تدریس میشود. دنباله فیبوناچی ( ) و نسبت طلایی ( )، به دلیل ظهور شگفتانگیزشان در طبیعت از آرایش دانههای آفتابگردان تا مارپیچ کهکشانها میتوانند این شکاف را پر کنند. آنها پدیدههای ریاضیاتی هستند که به طور ملموس در قلمرو فیزیک قابل مشاهده و اندازهگیری هستند. هدف این مقاله ارائه استدلالی برای استفاده آگاهانه از فیبوناچی و نسبت طلایی به عنوان یک «چسب» آموزشی است که درک مفاهیم فیزیک را غنیتر و یادگیری ریاضی را کاربردیتر میسازد. این کار نه تنها به درک بهتر مفاهیم کمک میکند، بلکه حس شگفتی و کنجکاوی را که قلب علم است، در دانشآموزان تقویت مینماید. دانشآموزان اغلب در درک کاربردهای عینی مفاهیم انتزاعی ریاضی در قوانین فیزیک ناتوان هستند که این امر به کاهش انگیزه و یادگیری سطحی میانجامد. این مقاله با شناسایی این شکاف، بر آن است تا با معرفی دنباله فیبوناچی و نسبت طلایی به عنوان یک الگوی جهانشمول، پلی ملموس بین این دو حوزه ایجاد کند. هدف نهایی، ارائه راهکارهای عملی برای معلمان است تا با استفاده از این مفهوم، نه تنها تدریس خود را جذابتر سازند، بلکه درک عمیقتری از وحدت علوم در ذهن دانشآموزان نهادینه کنند. |
| کلیدواژه ها |
| دنباله فیبوناچی، نسبت طلایی، تلفیق ریاضی و فیزیک، آموزش بینرشتهای, دوره متوسطه, تاریخ علم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |