ریاضیات و فیزیک: بازتعریف یک پیوند ناگسستنی در فرآیند آموزش
کد مقاله : 1114-HAF6
نویسندگان
حسین فضلی *1، سیما آغچی2
1دانشگاه فرهنگیان
2Hohai University
چکیده مقاله
ادغام کارکردهای ریاضی در آموزش فیزیک، یک تحول بنیادین در چشم‌انداز آموزشی و استفاده از نوآوری‌های روش‌مند محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مرور نظام‌مند مطالعات مختلف، تأثیر ریاضیات به عنوان یک ابزار کلیدی در آموزش فیزیک و نقش آن در بهبود شیوه‌های تدریس و درک مفاهیم فیزیکی را مورد مطالعه قرار داده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق مقالات مرتبط موجود در پایگاه‌های علمی معتبر فارسی و انگلیسی گردآوری شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اجرای موفقیت‌آمیز کاربردهای ریاضی در آموزش فیزیک نیازمند غلبه بر برخی چالش‌ها است. این چالش‌ها شامل شکاف در درک مفاهیم ریاضی پایه، نیاز مبرم به توسعه حرفه‌ای معلمان برای تدریس یکپارچه ریاضی و فیزیک و نگرانی‌هایی در مورد وابستگی بیش از حد دانش‌آموزان به فرمول‌ها بدون درک فیزیکی عمیق است. در نهایت، ریاضیات به عنوان یک ابزار قدرتمند، آموزش فیزیک را به سمت محیط‌های یادگیری تطبیقی، فراگیر و مفهومی سوق می‌دهد. برای تحقق کامل این پتانسیل، برنامه‌ریزی دقیق، توسعه مستمر برنامه درسی یکپارچه و آموزش مداوم معلمان ضروری است تا اطمینان حاصل شود که کاربردهای ریاضی به‌طور مؤثر و هدفمند برای ارتقای کیفیت و عدالت در آموزش فیزیک به‌کار گرفته می‌شود.
کلیدواژه ها
مرور نظام‌مند، کارکردهای ریاضی، آموزش فیزیک
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی