میزان تاثیر یادگیری مفاهیم شکست نور در درس فیزیک بر انگیزه تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان در آموزش مقاطع مخروطی
کد مقاله : 1116-HAF6
نویسندگان
سهراب عظیم‌پور *1، راضیه فتحی عجب‌شیر2
1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق 56441 تهران، - پستی 888 ایران
2دبیر ریاضی آموزش ‌و‌ پرورش، تبریز، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مفهوم شکست نور در فیزیک بر افزایش انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان در یادگیری مبحث مقاطع مخروطی در درس ریاضی انجام شد. روش پژوهش از نوع کاربردی و کمّی بود و با طرح شبه‌آزمایشی با گروه آزمایش و گروه کنترل همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا گردید. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته علوم تجربی مدارس دولتی دخترانه ناحیه ۱ تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰4–۱۴۰3 بود. نمونه پژوهش ۴۰ دانش‌آموز (دو کلاس ۲۰ نفره) بودند که به‌صورت در دسترس و با همتا‌سازی انتخاب شدند. گروه آزمون طی سه جلسه ۹۰ دقیقه‌ای، آموزش یکپارچه مبتنی بر رویکرد STEM دریافت کردند که در آن مفهوم شکست نور به‌عنوان زمینه کاربردی برای معرفی مقاطع مخروطی به‌کار رفت. گروه کنترل طبق روش مرسوم کتاب درسی آموزش دیدند. ابزارهای گردآوری داده شامل پرسشنامه انگیزه ریاضیات (MMQ) و آزمون مفهومی محقق‌ساخته بود. یافته‌ها نشان داد که مداخله آموزشی تأثیر معناداری بر افزایش انگیزه تحصیلی (p < 0.001) و بهبود درک مفهومی مقاطع مخروطی (p < 0.001) داشته است. نتیجه‌گیری این پژوهش حاکی از آن است که ادغام هوشمندانه فیزیک و ریاضی می‌تواند راهکاری مؤثر برای معنادارسازی یادگیری، کاهش انتزاعی‌بودن ریاضیات و افزایش انگیزه دانش‌آموزان در دوره متوسطه دوم باشد.
کلیدواژه ها
مقاطع مخروطی، شکست نور، انگیزه تحصیلی، آموزش یکپارچه ریاضی و فیزیک، رویکرد .STEM
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی