مقایسه اثربخشی آزمایشگاه واقعی و مجازی بر بهبود یادگیری در فیزیک: پژوهشی مبتنی بر تجربه کارورزی 3
کد مقاله : 1129-HAF6 (R1)
نویسندگان
اطهره السادات کل‌العماد *1، فاطمه اربابی فر2
1دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه، واحد شهید شرافت تهران
2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-1466 تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آزمایشگاه واقعی و مجازی در ارتقای یادگیری مفهومی و توانایی حل مساله دانش آموزان در قالب درس کارورزی 3 انجام شده است. این تحقیق از نظر روش گردآوری داده ها شبه-آزمایشی است که با استفاده از گروه‌های کنترل و آزمایش و اجرای پس‌آزمون صورت گرفته است. برای گروه آزمایش مبحث کار و انرژی جنبشی پایه دهم با بهره گیری از آزمایشگاه واقعی آموزش داده شد و در گروه کنترل نیز همین مبحث به واسطه آزمایشگاه مجازی تدریس گردید. در انتها، برای تحلیل داده ها و بررسی فرضیه از نرم افزار SPSS استفاده شد و نتایج به دست آمده از آمارهای توصیفی و استنباطی حاکی از آن است که دانش آموزانی که آموزش را به وسیله آزمایشگاه واقعی دریافت کردند در مقایسه با گروهی که از آزمایشگاه مجازی استفاده کردند، عملکرد بهتری در تحلیل مفاهیم و حل مسائل فیزیک داشتند. این یافته‌ها می‌تواند راهنمایی ارزشمند برای معلمان و پژوهشگران آموزشی باشد.
کلیدواژه ها
آزمایشگاه واقعی، آزمایشگاه مجازی، یادگیری مفهومی، توانایی حل مساله، آموزش فیزیک.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر