| تاثیر مسائل اخلاقی بر یادگیری و عملکرد دانشجویان در آزمایشگاه فیزیک |
| کد مقاله : 1135-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
یاسمن چگینی *1، سمیه کیانی2 1گروه آموزش فیزیک ، دانشگاه فرهنگیان، ۸۸۹-۱۴۶۶۵،تهران، ایران. 2گروه فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵،تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| اخلاق علمی یکی از عناصر بنیادین یادگیری آزمایشگاهی در آموزش فیزیک است و رعایت آن میتواند نقش مهمی در کیفیت یادگیری، دقت علمی، انگیزش و مسئولیتپذیری دانشجویان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل تأثیر مسائل اخلاقی بر عملکرد و یادگیری دانشجویان در آزمایشگاه فیزیک انجام شده است. این مطالعه با رویکرد ترکیبی (کمی–کیفی) طراحی شده است. دادههای کمی از طریق یک پرسشنامه ۱۸ سؤالی شامل سه بُعد «صداقت علمی»، «رفتار مسئولانه» و «همکاری» از ۹۰ دانشجو جمعآوری شد. دادههای کیفی نیز از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با ۱۰ دانشجو گردآوری و با روش تحلیل مضمون بررسی شد. یافتههای کمی نشان داد که رعایت اصول اخلاقی رابطه معناداری با عملکرد علمی، دقت در انجام آزمایشها و کیفیت گزارشنویسی دارد. یافتههای کیفی نیز بیانگر این است که صداقت در گزارشنویسی، احترام به ایمنی آزمایشگاه، تقسیم مسئولیتها و تعامل با همگروهی، مؤلفههایی کلیدی در یادگیری عمیقتر هستند. تحلیل نهایی نشان داد که اخلاق علمی نهتنها یک الزام رفتاری بلکه یک مؤلفه یادگیریساز است که میتواند درک مفهومی، نگرش علمی و حس مسئولیتپذیری دانشجویان را تقویت کند. |
| کلیدواژه ها |
| اخلاق علمی ، آزمایشگاه فیزیک، یادگیری فعال، صداقت آموزشی، تحلیل مضمون. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |