| بررسی مراحل آغاز و فرجام جهان در قرآن کریم با علوم نوین: طراحی یک واحد آموزشی |
| کد مقاله : 1136-HAF6 |
| نویسندگان |
|
حیدر پیرعلیلو * دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز،گروه معارف |
| چکیده مقاله |
| در این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی مفهوم آفرینش آسمانها و زمین در قرآن کریم با مدلهای علمی کیهانشناسی جدید انجام شده است. قرآن کریم در کنار نقش هدایتگرانه خود، در آیات متعددی به چگونگی پیدایش جهان، ساختار آسمانها، فرایندهای کیهانی و نظم حاکم بر آن اشارههایی دقیق و قابل تأمل دارد. با تحلیل آیات مربوط به آغاز آفرینش، توسعه کیهانی، شکلگیری زمین، ارتباط لایههای آسمان و پایان جهان، و تطبیق آنها با نظریههایی همچون مهبانگ، انبساط فضا، تحول ستارهها، و مراحل زمینشناختی، نشان داده میشود که این آیات با یافتههای قطعی علمی تعارضی ندارند و در مواردی الهامبخش جهتگیریهای علمیاند. این مقاله با روش تحلیل موضوعی آیات قرآن و مقایسه آن با متون معتبر فیزیک جدید، به تبیین نظم، هدفمندی و غایتمندی جهان از دیدگاه قرآن میپردازد. امروزه در برخی کتابهای درسی علمی مانند شیمی و فیزیک، از آیات قرآن برای آموزش استفاده میشود تا علاوه بر انتقال مفاهیم علمی، به تربیت چندبعدی دانشآموزان نیز کمک شود. این رویکرد، هم بعد آموزشی را پوشش میدهد و هم بعد پرورشی، به گونهای که دانشآموزان بتوانند علاوه بر فراگیری دانش علمی، ارزشها و آموزههای اخلاقی و اعتقادی را نیز در زندگی روزمره خود به کار گیرند. در نتیجه، آموزش و پرورش در این چارچوب به یک فرآیند یکپارچه تبدیل میشود که هم ذهن و هم اخلاق و نگرش دانشآموز را شکل میدهد. |
| کلیدواژه ها |
| قرآن، کیهانشناسی، فیزیک جدید، آسمانها، آفرینش، مهبانگ. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |