تحلیل محتوای فصل پانزده کتاب علوم تجربی هشتم بر اساس تکنیک ویلیام رومی
کد مقاله : 1147-HAF6
نویسندگان
هانیه خادمی *1، زهرا شهیدی1، فاطمه حسنی1، سمیرا صالحی2
1دانشجو کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمه‌الزهرا (س)، بندرعباس، ایران.
2هیئت علمی گروه علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان فاطمه‌الزهرا (س)، بندرعباس، ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای فصل پانزده کتاب علوم تجربی پایه هشتم، شکست نور، بر اساس تکنیک تحلیل محتوای ویلیام رومی و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء اثربخشی آموزشی آن صورت پذیرفت. روش‌شناسی این مطالعه، یک رویکرد ترکیبی و چندمرحله‌ای را در بر گرفت که از تحلیل کیفی و کمی محتوای کتاب درسی، بررسی ادبیات موضوع، و مباحثه و تبادل نظر با گروهی از دانشجویان رشته علوم تجربی بهره برد. در ابتدا، محتوای فصل مربوط به شکست نور، مورد تحلیل کیفی و کمی قرار گرفت. این تحلیل شامل بررسی ساختار آموزشی، فعالیت‌ها و تصاویر بود. جملات متن، فعالیت‌ها و تصاویر بر اساس مشخصه‌های تکنیک ویلیام رومی در سه دسته فعال، غیرفعال و خنثی کدگذاری شدند. ضریب‌های درگیری محاسبه شده در هر قسمت، میزان پویایی مناسبی را نشان می‌دهند. برای تکمیل تحلیل کتاب درسی، بررسی منابع مختلف در این زمینه، مبنایی نظری برای تدوین پیشنهادهای اصلاحی فراهم آورد. هدف اصلی از این فرآیند، شناسایی نقاط قوت فعلی محتوا و همچنین ارائه زمینه‌هایی برای بهبود آن با تمرکز بر کاربردپذیری و ارتباط با زندگی واقعی دانش‌آموزان بود. نتایج این پژوهش، مبنایی مستحکم برای ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود محتوای فصل شکست نور فراهم آورد. این پیشنهادها بر مواردی تاکید دارند که منجر به درک بهتر نسبت به پدیده‌های علمی، ایجاد ارتباط معنادارتر میان دانش کسب شده و کاربردهای آن در زندگی روزمره می‌شود. این مطالعه نشان داد که با استفاده از تکنیک رومی، می‌توان به ارزیابی دقیق‌تری از میزان مشارکت‌طلبی محتوای آموزشی دست یافت و گام‌های موثری در جهت بهبود کیفیت آموزش برداشت.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، شکست نور، علوم تجربی، فیزیک، علوم هشتم، ویلیام رومی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر