چالش‌های کارورزی۳ دانشگاه فرهنگیان در مدارس نمونه دولتی : واکاوی موانع در آموزش فیزیک
کد مقاله : 1150-HAF6 (R1)
نویسندگان
اسرا لک. *1، فاطمه اربابی فر2
1سازمان آموزش و پرورش دانشجو کارشناسی فرهنگیان
2گروه فیزیک دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف واکاوی عمیق چالش‌ها و موانع کارورزی ۳ در درس فیزیک در مدارس نمونه دولتیِ دارای عملکرد ممتاز انجام شده است؛ محیط‌هایی که به دلیل انتظارات آموزشی بالا و فضای رقابتی، شرایطی ویژه برای اجرای برنامه‌های کارورزی ایجاد می‌کنند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی–تحلیلی و مبتنی بر رویکرد خودپژوهی است. داده‌ها از طریق تأملات شخصی، یادداشت‌های میدانی و تحلیل مستندات آموزشی گردآوری‌شده در دوره کارورزی ۳ در یکی از دبیرستان‌های نمونه دولتی شهر تهران به دست آمده است. تمرکز اصلی پژوهش بر تحلیل موانع اجرایی است که کارورز هنگام پیاده‌سازی واحد یادگیری و مدیریت کلاس درس، با توجه به اهداف آموزشی کارورزی ۳ که بر تدریس فعال و رویکرد ساختن‌گرایی با استفاده از الگوی 5E تأکید دارد با آن‌ها مواجه می‌شود. در پایان، با بررسی جامع این موانع، راهکارهایی برای کاهش چالش‌ها و تقویت ظرفیت‌های کمتر دیده‌شده‌ی آموزش ساختن‌گرایانه در این مدارس ارائه شده است؛ راهکارهایی که می‌توانند به شکوفایی هم‌زمان توانمندی‌های دانش‌آموزان و دانشجو-معلمان بینجامند.
کلیدواژه ها
کارورزی ۳، مدارس نمونه دولتی، خود پژوهی، مدل 5E، فشار کنکور، یادگیری ترکیبی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی