مروری-تحلیلی بر نقش مدل سازی ریاضی-فیزیکی در پرورش درک شهودی مفاهیم نیرو وحرکت در دانش آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1159-HAF6 (R1)
نویسندگان
سپنتا امینی *1، ابراهیم نظری2
1دانشجو معلم متعهد خدمت
2استادیار پردیس شهید رجایی کرمانشاه
چکیده مقاله
این پژوهش با رویکرد مروری–تحلیلی، به بررسی اثربخشی فعالیت‌های مدل‌سازی ریاضی–فیزیکی در پرورش درک شهودی و مفهومی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مفاهیم نیرو و حرکت پرداخته است. با تحلیل ۴۸ مطالعه منتخب، یافته‌ها نشان داد که ترکیب مدل‌سازی فیزیکی با بازنمایی‌های ریاضی و نموداری، و گاه شبیه‌سازی‌های دیجیتال، توانایی دانش‌آموزان را در تحلیل روابط علت و معلولی، پیش‌بینی نتایج و درک عمیق مفاهیم نیرو و حرکت بهبود می‌بخشد. فعالیت‌های عملی و تعاملی که با هدایت معلم و ارائه بازخورد مستمر همراه هستند، بیشترین تأثیر را در تقویت مهارت‌های شناختی، از جمله درک شهودی، استدلال علت و معلولی و توانایی پیش‌بینی پدیده‌ها دارند. با وجود اثرات مثبت، محدودیت‌هایی در مطالعات مورد بررسی مشاهده شد؛ از جمله نمونه‌های کوچک، ابزارهای ارزیابی محدود، عدم بررسی اثر بلندمدت و کمبود پژوهش‌های میان‌فرهنگی. با توجه به این محدودیت‌ها، پیشنهاد می‌شود مطالعات آینده با نمونه‌های گسترده‌تر و طولی انجام شوند، فعالیت‌های مدل‌سازی ترکیبی با فناوری‌های تعاملی دیجیتال طراحی شوند و آموزش معلمان برای هدایت این فعالیت‌ها تقویت گردد. این پژوهش نشان می‌دهد که فعالیت‌های مدل‌سازی ریاضی–فیزیکی، ابزار مؤثری برای ارتقای یادگیری مفهومی و مهارت‌های علمی دانش‌آموزان هستند و توسعه پژوهش‌های نوین در این حوزه می‌تواند تأثیرات عمیق‌تری بر آموزش فیزیک دوره ابتدایی داشته باشد.
کلیدواژه ها
مدل‌سازی ریاضی–فیزیکی، آموزش فیزیک، درک شهودی، فعالیت یاددهی–یادگیری، نیرو و حرکت .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر