| طراحی درسنامه پارادایم و تغییر پارادایم_مطالعه موردی گذر از زمین مسطح به زمین کروی با استفاده از عناصر چندرسانهای |
| کد مقاله : 1161-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
فاطمه سلطانی * گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۱۹۹۸۹۶۳۳۴۱، اصفهان، ایران. |
| چکیده مقاله |
| درک مفاهیم انتزاعی”پارادایم” و “تغییر پارادایم” برای فراگیران چالشبرانگیز است. این مقاله با بهرهگیری از یک مطالعه موردی تاریخی و ملموس - گذار از باور به زمین مسطح به پذیرش زمین کروی - چارچوبی برای طراحی یک درسنامه مؤثر و جذاب ارائه میدهد. روش پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی با رویکرد طراحی آموزشی بوده و جامعه هدف، دانشآموزان مقطع متوسطه در نظر گرفته شدهاند. درسنامه طراحی شده با استفاده از عناصر چندرسانهای شامل اطلاع نگاشت، نمودارهای تصویری، انیمیشن،داستان و تصاویر واقعی به توضیح مراحل تغییر پارادایم بر اساس نظریه توماس کوهن میپردازد. یافتهها نشان میدهد که رویکرد چندرسانهای، با درگیر کردن کانالهای مختلف حسی، به درک عمیقتر، افزایش ماندگاری اطلاعات و تجسم سادهتر این تحول فکری عظیم کمک میکند. همچنین فعالیت عملی “کارگاه کشف: ما اراتوستن هستیم" به عنوان نقطه اوج درسنامه طراحی شده که درک مستقیم و ملموسی از فرآیند تغییر پارادایم را برای دانشآموزان فراهم میآورد و باعث مشارکت فعالانه آنها در کلاس درس میگردد. |
| کلیدواژه ها |
| پارادایم، تغییر پارادایم، زمین مسطح، زمین کروی، طراحی درسنامه، چندرسانهای، توماس کوهن |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |