| اثربخشی آموزش مبتنی بر راهبردهای فعال در کاهش کژفهمیهای دانشآموزان پایه دهم در مفاهیم فشار و شارهها: یک مطالعه نیمهتجربی |
| کد مقاله : 1162-HAF6 |
| نویسندگان |
|
معصومه عالی جوانانگروه * مدعو |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی و کاهش کژفهمیهای دانشآموزان پایه دهم در مفاهیم فشار و شارهها انجام شد. این مطالعه به روش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بر روی نمونۀ ۳۶ نفری از دانشآموزان شهر تبریز انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها، یک پرسشنامه تشخیصی ۱۰ سؤالی محققساخته بود که کژفهمیهای رایج در مفاهیمی مانند رابطۀ فشار-نیرو-مساحت، فشار در شارهها، اصل ارشمیدس و اصل برنولی را میسنجید. پس از شناسایی کژفهمیهای اولیه، یک مداخلۀ آموزشی مبتنی بر راهبردهای فعال ( شامل فعالیت های عملی، ایجاد تعارض شناختی و ارائه مدل های جایگزین) اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون مکنمار تحلیل شد. یافتهها نشان داد که پس از مداخله، درصد دانشآموزان دارای کژفهمی از ۴۴.۴٪ (۱۶ نفر) به ۸.۳٪ (۳ نفر) کاهش یافته است (۸۱.۳٪ بهبود) که این کاهش از نظر آماری معنادار بود (۰.۰۰۱>p) نتایج مؤثر بودن راهبردهای به کار گرفته شده در اصلاح کژفهمیهای عمیق و پایداری را که ریشه در تجربیات حسی و شهود نادرست دانشآموزان داشتند، تأیید کرد. این مطالعه بر ضرورت تدریس مبتنی بر درک مفهومی و به کارگیری ارزشیابیهای تشخیصی در آموزش فیزیک تأکید مینماید. |
| کلیدواژه ها |
| کژفهمی، آموزش فیزیک، فشار در شارهها، تغییر مفهومی، آزمون مکنمار. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |