طراحی یک واحد یادگیری مبتنی بر فیزیک برای آموزش ضرورت گذار انرژی و معرفی سامانه‌های انرژی تجدیدپذیر در برنامه درسی علوم مدارس
کد مقاله : 1167-HAF6
نویسندگان
معصومه حسنی *
دانشجو
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف طراحی یک واحد یادگیری مبتنی بر فیزیک برای آموزش مفهوم «گذار انرژی» و آشنایی دانش‌آموزان با سامانه‌های انرژی تجدیدپذیر در دوره اول متوسطه انجام شده است. با توجه به چالش‌های زیست‌محیطی، محدودیت منابع فسیلی و ضرورت تربیت نسل آگاه نسبت به پیامدهای مصرف انرژی، ایجاد یک چارچوب آموزشی ساختاریافته ضروری به‌نظر می‌رسد. در این مطالعه با بهره‌گیری از رویکردهای نوین آموزش علوم شامل یادگیری مبتنی بر مسئله (PBL)، یادگیری پروژه‌محور، سازنده‌گرایی و آموزش برای توسعه پایدار، یک واحد یادگیری در قالب الگوی 5E طراحی شد. داده‌های اولیه از طریق پرسش‌نامه آنلاین برای سنجش دانش، نگرش و تجربه عملی دانش‌آموزان نسبت به انرژی‌های پاک گردآوری شد. نتایج نشان داد که با وجود نگرش مثبت و تمایل بالا به مشارکت در فعالیت‌های مرتبط، تجربه عملی دانش‌آموزان در این حوزه محدود است. واحد یادگیری طراحی‌شده شامل فعالیت‌های عملی کم‌هزینه مانند ساخت آبگرمکن خورشیدی، اجاق خورشیدی، باتری خورشیدی و تولید بیوگاز است که مفاهیم پایه فیزیک انرژی را به زندگی واقعی پیوند می‌دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد اجرای این واحد یادگیری موجب تقویت سواد انرژی، افزایش انگیزه یادگیری، ارتقای توان همکاری و حل مسئله و ایجاد نگرش مثبت نسبت به مصرف مسئولانه انرژی شده است. این مطالعه تأکید می‌کند که ترکیب آموزش فیزیک با چالش‌های واقعی انرژی، می‌تواند نقشی اساسی در ارتقای درک علمی و تربیت شهروندانی آگاه و مسئول در مسیر توسعه پایدار داشته باشد.
کلیدواژه ها
انرژی‌های تجدیدپذیر، سواد انرژی، الگوی 5E، آموزش فیزیک، یادگیری فعال، گذار انرژی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی