| چالشهای مفهومی در نیرو و شتاب: پیامدهایی برای آموزش |
| کد مقاله : 1174-HAF6 |
| نویسندگان |
|
علی اکبر ابن علی حیدری * هیات علمی |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش، تحلیل علمی و نظاممند درک مفهومی دانشجو-معلمان از نیرو و شتاب با تکیه بر مدل سلسله مراتبی گراهام و بری (1997)، شواهد تطبیقی بینالمللی آزمون تیمز (باومرت، جی و همکاران 1998) است. با استفاده از یک مورد ارزیابی تکوینی مبتنی بر حرکت توپ جهنده روی زمین با صرف نظر از مقاومت هوا ، پاسخهای 20 دانشجو-معلم ورودی جدید آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان در سه سطح شامل سطح تفکر ارسطویی (نیروی محرک همجهت با حرکت و شتاب همجهت با سرعت؛ 35%)، سطح گذار (شناخت نیروی گرانش اما تداوم همجهتی شتاب با سرعت؛ 55%) و سطح نیوتنی (درک درست رابطه نیروی خالص و شتاب؛ 15%) طبقهبندی شد. تحلیل نتایج نشان میدهد که الگوهای غالب دقیقاً با مسیرهای پیشنهادی مدل گراهام و بری همراستا است و پایداری کجفهمیها با شواهد گزارشهای آزمون تیمز سازگار است. پیامد های آموزشی شامل تدریس نظام مند و متوالی برای پشتیبانی از انتقال سطوح، تأکید بر تحلیل نیروی خالص و ارزیابی تشخیصی چندوجهی برای نظارت بر تغییر مفهومی است. |
| کلیدواژه ها |
| نیرو؛ شتاب؛ تغییر مفهومی؛ دانشجو-معلمان؛ ارزشیابی تشخیصی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |