تکنیک تکنیک ماره به عنوان یک ابزار آموزشی فراگیر در فیزیک متوسطه: طراحی زنجیرة مفهومی و پیشنهاد جایگاه آن در کتاب‌های درسی فیزیک
کد مقاله : 1176-HAF6
نویسندگان
محمد یگانه *
گروه آموزشی فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
چکیده مقاله
در این مقاله، تکنیک ماره به‌عنوان یک ابزار آموزشی ساده، کم‌هزینه و بسیار جذاب برای آموزش مفهوم «اندازه‌گیری با دقت افزایش‌یافته» در فیزیک دبیرستان معرفی می‌شود. با تمرکز بر پایة دهم و فصل «اندازه‌گیری» کتاب درسی، دو نوع الگوی ماره، مارة موازی و به‌ویژه مارة چرخشی به‌صورت آزمایشگاهی و مفهومی تبیین می‌شوند. این فعالیت‌ها بر پایة اصل «بزرگ‌نمایی فضایی» استوارند و ارتباط مستقیمی با کاربرد کولیس و دیگر ابزارهای دقت‌بالا دارند. روابط سادة ماره، بدون ورود به ریاضیات پیچیده، به‌صورت کیفی تبیین می‌شوند و دانش‌آموزان می‌توانند با دو توری شفاف چاپی، به‌راحتی تجربة یادگیری مفهومی داشته باشند. پیشنهاد این مقاله، جایگزینی یا تکمیل فعالیت موجود در کتاب فیزیک دهم با یک فعالیت مبتنی بر چرخة یادگیری E5 و همراه با پرسش‌های مفهومی و بحث کلاسی است. این پیشنهاد، با سند برنامة درسی ملی هماهنگ بوده و با هزینه‌ای بسیار کم در تمامی نقاط کشور، حتی شهرهای کوچک قابل اجراست. هدف نهایی، ورود تکنیک ماره به عنوان یک عنصر آموزشی معتبر و ایرانی به کتاب‌های درسی فیزیک است.
کلیدواژه ها
تکنیک ماره، اندازه‌گیری، کتاب درسی فیزیک، آموزش فیزیک متوسطه، مارة موازی و چرخشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی