وقتی جهان آن‌گونه که می‌فهمیم نیست: نگاهی به کج‌فهمی در یادگیری فیزیک
کد مقاله : 1179-HAF6 (R1)
نویسندگان
مصطفی میرزاخانی *، سهیل غریب لو
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
مقاله حاضر به بررسی پدیده کج‌فهمی به‌عنوان یکی از چالش‌های بنیادین در فرآیند آموزش و یادگیری فیزیک می‌پردازد.فیزیک، به دلیل ماهیت انتزاعی مفاهیم خود و تضاد احتمالی با تجربه‌های روزمره و فهم متعارف افراد، مستعد ایجاد درک‌های نادرست یا ناقص است که در اصطلاح علمی، کج‌فهمی نامیده می‌شود. این پژوهش در چهار بخش اصلی، ضمن تبیین اهمیت کج‌فهمی در آموزش فیزیک، دلایل و انواع آن را تحلیل می‌کند. ریشه پیدایش کج‌فهمی عمدتاً در عواملی چون حفظ کردن طوطی‌وار بدون درک مفهومی، ضعف در پیش‌نیازهای ریاضی، تفسیر غلط از مشاهدات روزمره (مانند تصور نیروی لازم برای حفظ حرکت) و روش‌های سنتی تدریس قرار دارد. همچنین، مقاله به دسته‌بندی انواع کج‌فهمی می‌پردازد که شامل کج‌فهمی‌های مفهومی، تاریخی و محاسباتی هستند. در نهایت، مقاله بر اصلی‌ترین کج‌فهمی‌ها تمرکز می‌کند؛ از جمله درک نادرست از قوانین حرکت نیوتن (به ویژه رابطه بین نیرو و شتاب)، تمایز بین گرما و دما، مفهوم بی‌وزنی، مدارهای الکتریکی و نور. هدف نهایی این مقاله، ارائه بینش عمیق‌تر نسبت به این موانع یادگیری و فراهم آوردن بستری برای طراحی راهبردهای آموزشی مؤثرتر جهت رفع و پیشگیری از بروز کج‌فهمی در میان دانش‌آموزان و دانشجویان است.
کلیدواژه ها
کج‌فهمی، آموزش فیزیک، یادگیری، موانع یادگیری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر