| اثربخشی یادگیری همیارانه مبتنی بر بازیوارسازی بر درک مفهومی و مهارت حل مسئله در درس فیزیک در واحد کارورزی3 |
| کد مقاله : 1183-HAF6 (R2) |
| نویسندگان |
|
نگار عبداللهی فرمان آبادی *1، ایدا نجف پور2، فاطمه اربابی فر3 1دانشگاه فرهنگیان تهران 2خیابان انقلاب بین چهار راه ولیعصر و پل کالج کوچه سعید پلاک 17 دانشگاه شهید شرافت 3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی روش تدریس «یادگیری همیارانه مبتنی بر بازیوارسازی» بر میزان انگیزه، درک مفهومی و مهارت حل مسئله دانشآموزان در مبحث فشار در شارهها بوده است. این مطالعه که در بستر درس کارورزی3 انجام شد، از روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بهره برده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه دهم رشته علوم تجربی در شهر تهران بود که از میان آنها دو کلاس به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش (۳۰ نفر) و کنترل (۳۰ نفر) تقسیم شدند. در گروه آزمایش، تدریس با رویکرد بازیوارسازی و در قالب مأموریتهای گروهی و با تأکید بر نقد همتا (مچگیری علمی) اجرا گردید، در حالی که گروه کنترل با روش متداول (سخنرانی و حل مسئله معلممحور) آموزش دیدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل آزمون محققساخته درک مفهومی و پرسشنامه سنجش انگیزه و رغبت تحصیلی بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس و مقایسه میانگین نمرات نشان داد که روش بازیوارسازی همیارانه، تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان داشته است. یافتهها حاکی از آن است که دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، نه تنها درک عمیقتری از مفاهیم انتزاعی فشار کسب کردهاند، بلکه میزان مشارکت، تمرکز و انگیزه درونی آنها برای یادگیری فیزیک به طور چشمگیری افزایش یافته است. این پژوهش، بهکارگیری راهبردهای بازیمحور را به عنوان جایگزینی کارآمد برای روشهای سنتی در آموزش مفاهیم دشوار فیزیک پیشنهاد میکند. |
| کلیدواژه ها |
| بازیوارسازی (گیمیفیکیشن)، یادگیری همیارانه، آموزش فیزیک، انگیزه تحصیلی، فشار در شارهها |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |