تأثیر نمایش فعال بر درک مدل ذره‌ای در آموزش حالت‌های ماده در کارورزی 3
کد مقاله : 1187-HAF6 (R1)
نویسندگان
ملیکا عبدی *1، ارمیتا محمدپور2، فاطمه اربابی فر3
1دانشگاه شرافت
2خیابان انقلاب، بین چهار راه ولیعصر و پل کالج، کوچه سعید ،پلاک 17، دانشگاه شهید شرافت
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش که در چارچوب کارورزی 3 و به‌عنوان بخشی از فرایند آموزش عملی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس شرافت اجرا شد، با هدف ارتقاء درک مفهومی عمیق و انگیزه‌ی یادگیری دانش‌آموزان پایه دهم رشته ریاضی دبیرستان رضوان از مفاهیم انتزاعی مدل ذره‌ای و حالات ماده اجرا شد. کارورزی 3 بستری فراهم آورد تا دانشجو معلمان بتوانند با طراحی و اجرای یک طرح درس فعال در محیط واقعی کلاس، مهارت‌های تدریس خود را در تعامل مستقیم با دانش آموزان تقویت کرده و نظریه‌های آموزشی را به تجربه‌ی عملی تبدیل کنند. روش کار بر پایه‌ی مدل یادگیری فعال (بازی ذرات) و در قالب مراحل «تجربه کردن» (شامل ایفای نقش ذرات و آزمایش‌های ساده) و «به کار بستن» (شامل تکمیل جدول‌های مقایسه‌ای گروهی) طراحی و اجرا گردید. سنجش به‌صورت مستمر و فرایند محور (مشاهده‌ی مشارکت و کیفیت پاسخ‌های گروهی) انجام پذیرفت. به‌طورکلی یافته‌ها نشان دادند که روش نمایش فعال و مدل‌سازی بدن محور نه‌تنها در ارتقاء درک مفهومی دانش‌آموزان از مدل ذره‌ای مؤثر بوده، بلکه انگیزه و تمرکز آنان را در کلاس افزایش داده و امکان انتقال دانش آموزان به موقعیت‌های واقعی و کاربردی را فراهم کرده است؛ بنابراین، این رویکرد می‌تواند به‌عنوان الگویی کارآمد برای آموزش مفاهیم انتزاعی فیزیک در پایه دهم مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
مدل ذره‌ای، حالت‌های ماده، نمایش بدن محور، انگیزه تحصیلی، کارورزی 3، آموزش فیزیک
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر