| تأثیر نمایش فعال بر درک مدل ذرهای در آموزش حالتهای ماده در کارورزی 3 |
| کد مقاله : 1187-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
ملیکا عبدی *1، ارمیتا محمدپور2، فاطمه اربابی فر3 1دانشگاه شرافت 2خیابان انقلاب، بین چهار راه ولیعصر و پل کالج، کوچه سعید ،پلاک 17، دانشگاه شهید شرافت 3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش که در چارچوب کارورزی 3 و بهعنوان بخشی از فرایند آموزش عملی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس شرافت اجرا شد، با هدف ارتقاء درک مفهومی عمیق و انگیزهی یادگیری دانشآموزان پایه دهم رشته ریاضی دبیرستان رضوان از مفاهیم انتزاعی مدل ذرهای و حالات ماده اجرا شد. کارورزی 3 بستری فراهم آورد تا دانشجو معلمان بتوانند با طراحی و اجرای یک طرح درس فعال در محیط واقعی کلاس، مهارتهای تدریس خود را در تعامل مستقیم با دانش آموزان تقویت کرده و نظریههای آموزشی را به تجربهی عملی تبدیل کنند. روش کار بر پایهی مدل یادگیری فعال (بازی ذرات) و در قالب مراحل «تجربه کردن» (شامل ایفای نقش ذرات و آزمایشهای ساده) و «به کار بستن» (شامل تکمیل جدولهای مقایسهای گروهی) طراحی و اجرا گردید. سنجش بهصورت مستمر و فرایند محور (مشاهدهی مشارکت و کیفیت پاسخهای گروهی) انجام پذیرفت. بهطورکلی یافتهها نشان دادند که روش نمایش فعال و مدلسازی بدن محور نهتنها در ارتقاء درک مفهومی دانشآموزان از مدل ذرهای مؤثر بوده، بلکه انگیزه و تمرکز آنان را در کلاس افزایش داده و امکان انتقال دانش آموزان به موقعیتهای واقعی و کاربردی را فراهم کرده است؛ بنابراین، این رویکرد میتواند بهعنوان الگویی کارآمد برای آموزش مفاهیم انتزاعی فیزیک در پایه دهم مورد استفاده قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| مدل ذرهای، حالتهای ماده، نمایش بدن محور، انگیزه تحصیلی، کارورزی 3، آموزش فیزیک |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |