| آموزش مجازی(الکترونیکی) فیزیک:فرصت ها وچالش ها درارتقای نظام آموزش عالی |
| کد مقاله : 1208-HAF6 |
| نویسندگان |
|
امیر محمد امیر محمد * دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| این مقاله مروری با هدف بررسی جامع آموزش مجازی (الکترونیکی) درس فیزیک، فرصتهای راهبردی آن در ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی و تبیین چالشهای کاربست فناوری تدوین شده است. در دوران معاصر، عواملی نظیر اپیدمیهای جهانی (مانند کووید ۱۹) و بحرانهای محیطی، آموزش مجازی را به یک جایگزین ضروری، مؤثر و انعطافپذیر برای روشهای سنتی تبدیل کرده است. اهمیت این تحول در سایه رشد چشمگیر استفاده از فناوری و اینترنت (با گزارش رشد ۴۲ درصدی در اوایل قرن ۲۱) به یک ضرورت ملی تبدیل شده تا پاسخگوی نیازهای قشر فرهیخته دانشجویی باشد. نتایج مطالعات نشان میدهد که کیفیت آموزش مجازی فیزیک بهشدت تحت تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه بار شناختی است و میتواند بهویژه بر سطوح بالای یادگیری شناختی (مانند تحلیل، ارزشیابی و خلق کردن) تأثیر مثبت و معناداری داشته باشد. هرچند که برخی یافتهها مزیت این روش را به سطوح پایه (دانش و فهمیدن) محدود میدانند. در ارزیابی کیفیت این نوع آموزش، مؤلفههایی چون رضایتمندی فراگیران (با بالاترین اولویت)، مدیریت فرآیندها، تعامل مؤثر و بازخورد بهموقع نقش کلیدی ایفا میکنند. با این حال، چالشهایی نظیر کاهش تعامل معلم و دانشآموز، محدودیت در ارائه فعالیتهای گروهی، خستگی دیجیتال و ضعف زیرساختهای فناوری و عدم دسترسی یکسان به ابزارهای رایانهای همچنان از موانع اصلی تحقق بهرهوری کامل محسوب میشوند. در نهایت، بهرهگیری موفق از پتانسیل آموزش مجازی فیزیک نیازمند صلاحیتهای دیجیتال معلمان و استفاده از محیطهای یادگیری پویا، شیوههای ارزشیابی سازگار و ابزارهای تجربی است که به شخصیسازی فرآیند آموزش کمک نماید. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش مجازی (الکترونیکی)، کیفیت آموزش عالی، یادگیری شناختی، درس فیزیک، تعامل معلم و دانشآموز (تعامل آموزشی) |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |