از رتق تا فتق در کیهان: طراحی واحد یادگیری با رویکرد STSE به کمک قرآن
کد مقاله : 1209-HAF6
نویسندگان
محمد قاسم نژند *
دبیر اجرایی
چکیده مقاله
در قرن اخیر، پیشرفت‌های علمی تحولات گسترده‌ای در زندگی انسان ایجاد کرده است و این امر ضرورت بررسی تاثیرات متقابل علم و زندگی اجتماعی انسان را آشکار ساخته است. حوزه‌های بین‌رشته‌ای مطالعات علم، به‌ویژه مطالعات علم و فناوری، تلاش می‌کنند تا این تعاملات را از جنبه‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی تحلیل کنند. یکی از پیامدهای مهم این مطالعات، شکل‌گیری رویکرد STSE در آموزش علوم است که به تلفیق مفاهیم علمی، فناوری، ارزش‌های اجتماعی، تاریخ و محیط زیست می‌پردازد. در این مقاله، با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم، رویکرد STSE در طراحی واحد یادگیری شیمی دبیرستان مورد بررسی قرار گرفته است؛ به‌ویژه با استفاده از آیات مرتبط با مراحل خلقت زمین و آسمان، بخش اجتماعی و فرهنگی این رویکرد تقویت شده و امکان تلفیق مفاهیم علمی با ارزش‌ها و باورهای دینی فراهم شده است. هدف مقاله نشان دادن این است که ترکیب یافته‌های علمی مدرن با آموزه‌های قرآنی می‌تواند راهبردی موثر برای ارتقاء تدریس علوم و تحقق اهداف آموزش زندگی محور باشد و مطالعه انجام و فرجام آسمان‌ها و زمین در قرآن، با نگاهی به فیزیک نوین، نمونه‌ای از این تلفیق به شمار می‌رود.
کلیدواژه ها
قرآن کریم، مطالعات علم، تاریخ علم، راهبردهای نوین آموزش علوم، رویکرد STSE ، رویکردهای تلفیقی در آموزش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی