شناسایی کج فهمی های مفهومی دانش آموزان در مبحث حرکت دایره ای یکنواخت و طراحی طرح درس اصلاحی مبتنی بر الگوی React
کد مقاله : 1223-HAF6 (R1)
نویسندگان
زهرا جعفری جزن آباد *1، مریم صفری حاجت‌ آقائی1، سمیه کیانی2
1گروه آموزشی فیزیک، دانشگاه فرهنگیان،۳۴۳-۸۱۷۷۹ اصفهان ،ایران
2گروه آموزشی فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، 889-14665 تهران، ایران.
چکیده مقاله
در مبحث حرکت دایره‌ای مشاهده شد که بسیاری از دانش‌آموزان، با وجود تدریس مکرر، همچنان دچار کج‌فهمی‌های مفهومی درباره مفهوم نیرو و شتاب مرکزگرا هستند. هدف این پژوهش، شناسایی دقیق این خطاها و ارائه یک طرح درس آموزشی مبتنی بر روش تدریس الگوی ری اکت جهت کاهش آن‌ها بود. این پژوهش با استفاده از مجموعه‌ای از سؤالات تشخیصی استاندارد شامل پرسش‌های تستی و تحلیل ذهنی انجام شد تا علاوه بر پاسخ انتخابی، نوع تفکر و دلیل‌گویی دانش‌آموزان نیز بررسی شود. جامعه آماری شامل 68 دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته ریاضی بود که به روش پرسشنامه در مطالعه حاضر شرکت کردند.داده‌ها با روش تحلیل درصدی بررسی شد و نتایج نشان داد که دانش‌آموزان در مفاهیمی مانند نیروی مرکزگرا، وابستگی نیرو به سرعت و جرم و رابطه میان سرعت و شعاع دچار برداشت‌های نادرست هستند. بر این اساس، طرح درسی اصلاحی با تأکید بر مشارکت فعال فراگیران طراحی شد تا نقش معلم از انتقال‌دهنده‌ی مستقیم اطلاعات ، به تسهیل‌گر یادگیری تغییر کند و دانش‌آموزان مفاهیم را از طریق تجربه و کشف شخصی درک کنند. طرح درس بر اساس مراحل ارتباط(relating) ،تجربه(experiencing) ،کاربرد(appling)، همکاری (cooperating) انتقال(transfering)تدوین و طراحی شد و یقینا استفاده از این الگو موجب درک عمیق‌تر، پایدارتر و معنادارتر مفاهیم حرکت دایره‌ای می شود و میزان کج‌فهمی‌های دانش‌آموزان را کاهش می دهد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: حرکت دایره‌ای ، نیروی مرکزگرا، شتاب مرکزگرا ،طرح درس ،کج فهمی .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر