تحلیل محتوای فصل سوم فیزیک (1) رشته ریاضی پایه دهم به روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1226-HAF6 (R1)
نویسندگان
ابراهیم ربیعی فرادنبه *1، مهدی طاهری کورکانی2
1هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی رشته آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تحلیل محتوای کتاب درسی یک روش پژوهش منظم برای توصیف عینی و کمّی محتوای کتاب درسی است که از نظر ویلیام رومی محتوا به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می‌شود. هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای فصل سوم فیزیک دهم چاپ سال 1403 به روش ویلیام رومی است. از نظر ویلیام رومی هر کتابی که به صورت فعال ارائه می شود، باید حداقل 3۰ و حداکثر ۷۰ درصد مطالب و موضوعات علمی را ارائه دهد. در این پژوهش واحد مطالعه، درس‌های مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل شامل متن، تصاویر و پرسش‌های کتاب است که بر اساس مقوله‌های فعال و غیرفعال توسط ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آن‌ها مشخص شده است. ضریب درگیری از تقسیم مجموع مقوله‌های فعال به مجموع مقوله‌های غیرفعال به دست می‌آید. بر این اساس یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد متن درس در فصل سوم فیزیک رشته ریاضی پایه دهم با ضریب درگیری 42/1، فعال و تصاویر این فصل با ضریب درگیری 0/37 غیرفعال و پرسش‌ها در این فصل با ضریب درگیری 0/27 غیرفعال هستند. بر این اساس در مجموع محتوای این فصل در حد انتظار فعال نبوده و دانش‌آموز را وادار به فعالیت و یادگیری مؤثر نمی‌کند. به همین دلیل برای جبران این اشکال، معلمان فیزیک پایه دهم باید استفاده از خلاقیت و روش‌های فعال در تدریس این فصل را به طور خاص مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، ویلیام رومی، ضریب درگیری، فیزیک
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر