کاربست مدل7E و فناوری‌های آموزشی Tracker و Phyphox برای اصلاح کج‌فهمی‌های دانش‌آموزان در نمودارهای حرکت
کد مقاله : 1238-HAF6
نویسندگان
شیوا ستوده منش *1، سمیه کیانی2
1دانشجو کارشناسی دبیری فیزیک ،گروه آموزشی فیزیک، دانشگاه فرهنگیان،343_81779 اصفهان،ایران
2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵، تهران، ایران.
چکیده مقاله
چکیده
درک و تفسیر نمودارهای حرکت یکی از دشوارترین بخش‌های آموزش سینماتیک در فیزیک پایه دوازدهم است. دانش‌آموزان معمولاً با کج‌فهمی‌های پایداری مانند تشابه نمودار با مسیر واقعی حرکت، تفسیر نادرست شیب و مساحت، و ناتوانی در تبدیل میان نمودارهای مکان–زمان و سرعت–زمان مواجه‌اند. این پژوهش با هدف ارائه و اعتبارسنجی یک طرح درس مبتنی بر مدل ساختارگرای7E انجام شده است که در آن، فعالیت‌های مرحله‌به‌مرحله به‌صورت هدفمند برای رفع کج‌فهمی‌های مشخص طراحی شده‌اند. استفاده از فناوری‌های آموزشی Tracker و Phyphox بخش مهمی از فرآیند کاوش را تشکیل می‌دهد تا ارتباط میان پدیده واقعی حرکت و بازنمایی نموداری برای دانش‌آموز ملموس شود. پژوهش حاضر از نوع «طراحی آموزشی» بوده و شامل سه مرحله تحلیل نیاز، طراحی طرح درس و اعتبارسنجی توسط پنج متخصص آموزش فیزیک و علوم تربیتی است. نتایج نشان می‌دهد که این طرح درس می‌تواند چارچوبی عملی و کارآمد برای مقابله با کج‌فهمی‌های سینماتیکی فراهم کند و زمینه‌ساز پژوهش‌های آینده در کلاس‌های واقعی باشد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: مدل7E، کج‌فهمی، سینماتیک، نمودارهای حرکت، Tracker، Phyphox، طراحی آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی