روانشناسی علم و مفاهیم خطا های شناختی در فیزیک
کد مقاله : 1244-HAF6
نویسندگان
نازنین زهرا فروزان نیا *
گروه آموزش فیزیک،دانشگاه فرهنگیان ،تهران،ایران.
چکیده مقاله
یکی از جنبه های بنیادی در فهم ماهیت علم، نحوه اتکای دانشمندان بر شواهد غیر مستقیم برای توسعه، تقویت یا اصلاح نظریه های علمی است. بسیاری از نظریات تحول آفرین فیزیک نه از طریق مشاهده مستقیم، بلکه بر پایه استنتاج، مدل سازی نظری، مقایسه پیش بینی ها و تحلیل داده های غیرمستقیم شکل گرفته اند. این مقاله با رویکردی تحلیلی تاریخی، نقش شواهد غیرمستقیم را در سه نمونه برجسته بررسی میکند: پیدایش نظریه اتمی، آزمون های نظریه نسبیت عام، و پژوهشهای معاصر درباره ماده تاریک. تحلیل این سه مطالعه موردی نشان می دهد که شواهد غیر مستقیم همواره در علم نقش سازنده داشته اند و فرایند پذیرش یک نظریه، نه مبتنی بر مشاهده مستقیم، بلکه مبتنی بر «بهترین تبیین» و انسجام نظری است. نتایج این بررسی تأکید می کند که آموزش علوم باید فراتر از انتقال داده های تجربی، به دانش آموزان کمک کند ماهیت استدلال علمی، نقش شواهد غیرمستقیم و ماهیت موقتی و تکاملی نظریه ها را درک کنند. این مقاله میتواند چارچوبی مفید برای آموزش مفاهیم فلسفه علم در کلاس های فیزیک و ارتقای سواد علمی فراگیران فراهم آورد.
کلیدواژه ها
شواهد غیرمستقیم، ماهیت علم، نظریه اتمی، نسبیت عام، ماده تاریک، فلسفه علم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر