| طرح یادگیری با رویکرد STEM با روش برونیابی در فیزیک محاسباتی: پژوهشی بر پایه نظریه تابعی چگالی |
| کد مقاله : 1246-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
حسین سهرابی شاهسواری *1، محمد قاسمنژند2 1دبیر علوم تجربی آموزشوپرورش، کرمانشاه، ایران 2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران |
| چکیده مقاله |
| این مقاله با هدف آشنایی دانشآموزان دبیرستانی با مفهوم برونیابی در فیزیک، به بررسی خواص شیمیایی و فیزیکی عناصر سزیم و فرانسیم از طریق تحلیل دادههای پنج عنصر اول گروه یک میپردازد. این طرح به مباحث مربوط به آشنایی با عناصر سنگین در فیزیک دوازدهم و شیمی دهم مربوط میشود. با استفاده از رویکرد آموزش مبتنی بر پژوهش (IBSE) و چارچوب STEM، دانشآموزان در قالب فعالیتهای گروهی و تحلیل نمودارهای روند، ویژگیهای شیمیایی چون مقادیر هومو ، لومو و اختلاف انرژی آنها، الکترونگاتیوی، سختیشیمیایی، میلالکترونی و پتانسیل یونش و همچنین ویژگیهای فیزیکی همانند چگالی و نقطه ذوب و جوش را بررسی کرده و با روش برونیابی، مقادیر تخمینی برای سزیم و فرانسیم را استخراج میکنند. در این تحقیق از سه نرم افزار گوسین برای محاسبات، گوس ویو برای مدل سازی گرافیکی و اکسل برای برون یابی دادهها استفاده شدهاست. در این پژوهش با بدست آوردن ویژگی الکترونی عناصر فلزات قلیایی تا دورهی پنجم، ویژگیهای عناصر کمیاب سزیم و فرانسیم را پیش بینی میکنیم. نتایج نشان میدهد که این روش آموزشی، ضمن افزایش درک مفاهیم علمی، موجب ارتقاء تفکر تحلیلی و علاقهمندی دانشآموزان به علوم پایه میشود. |
| کلیدواژه ها |
| فیزیک دبیرستان، عناصر کمیاب، خواص شیمیایی و فیزیکی، IBSE، STEM |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |