ترکیب روش کلاس معکوس با فناوری واقعیت افزوده در آموزش فیزیک
کد مقاله : 1255-HAF6
نویسندگان
آیدا احمدی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
آموزش درس فیزیک به دلیل ماهیت انتزاعی بسیاری از مفاهیم آن، همواره چالشی اساسی در نظام‌های آموزشی بوده است. در سال‌های اخیر رویکردهای نوینی همچون کلاس معکوس و فناوری واقعیت افزوده (AR ) به عنوان راهکارهایی برای بهبود کیفیت یادگیری فیزیک مطرح شده‌اند. کلاس معکوس با جابجایی ارائه مطالب به خارج از کلاس و تخصیص زمان حضوری به فعالیت‌های تعاملی، یادگیری فعال را تقویت می‌کند. از سوی دیگر، واقعیت افزوده با اضافه کردن لایه‌های اطلاعات دیجیتال بر دنیای واقعی، امکان تجسم پدیده‌های پیچیده فیزیکی را به صورت عملی و جذاب فراهم می‌سازد. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی مبانی نظری و شواهد تجربی پیرامون تلفیق این دو روش در آموزش فیزیک (در سطح متوسطه دوم و دانشگاه فرهنگیان) پرداخته و نظریه آفرینی می نماید. یافته‌ها نشان می‌دهد که ترکیب کلاس معکوس و (AR ) می‌تواند منجر به افزایش انگیزه و مشارکت دانش‌آموزان، درک عمیق‌تر مفاهیم انتزاعی فیزیک و بهبود مهارت‌های حل مسئله و یادگیری خودراهبرگردد. در بحث و نتیجه‌گیری به مزایای هم‌افزایی این دو روش، چالش‌های پیاده‌سازی (مانند نیاز به زیرساخت فناورانه و آموزش معلمان) و راهکارهای پیشنهادی برای بهره‌گیری بهینه از آن‌ها اشاره شده است. در مجموع، ادغام کلاس معکوس با واقعیت افزوده را می‌توان رویکردی نوید بخش برای ایجاد کلاس‌های فیزیک پویا، تعاملی و یادگیرنده ‌محور دانست که با نیازهای یادگیری نسل جدید همسو است.
کلیدواژه ها
فیزیک ، آموزش ، کلاس معکوس ، معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر